Какъв всъщност му е проблемът на “Lord Of The Rings”?
На пръв поглед проблем няма.
Фактите са по-велики от желанията и мечтите на феновете.
13 номинации за чичо Оскар. Колко са филмите в световната история, които са успявяли да попаднат на такъв гроздобер - “Титаник”, “Бен Хур”, “Отнесени от вихъра” (някой да попълни редичката). Преценете сами.
283 милиона долара печалба само в братската американска страна и общо 727 милиона долара по целия свят.
Какъв всъщност му е проблемът на “Lord Of The Rings”?
Пари като вестници. Най-популярната книга за три поколения читатели, включително Адаша, Пърси и останалите.
Е и какъв точно му е проблемът на “Lord Of The Rings”?
Няма да казвам, че това е най-очакваната трилогия в историята на киното заедно с “междузвездните” на Лукас. И какво от това. Моето лично очакване бе, че “Lord Of The Rings” просто ще размаже Потър като класика на среща с еднодневка.
Тц, Тц, Тц.!!!!!!!!!
Проблемите на “властелина” са големи, да не кажа предварително ясни. “Какво всъщност си решил да правиш?” – Това според мен е основният въпрос, който всеки дръзнал да екранизира велика книга, би трябвало да си зададе. В това отношение Лукас имаше голямото преимущество, че правеше нещо на прима виста, т.е без литературен първоизточник. Само заради желанието и смелостта да бръкне в коша на очакванията на поколенията, би следвало на Питър Джаксън да му издигнат паметник. И не съвсем. Тук е и проблемът на Джаксън, дали е дорасъл да се справи с Толкиновия първоизточник. Определено не, въпреки опита и похвалния ентуисиазъм.
От казаното дотук много хора ще допълнят, че въпреки това филмът е добър и е на светлинни години от недоразумението за Потър и магическата дружина. И ще са прави, защото “Lord Of The Rings” е един изключително амбициозен проект, на който обаче му липсва последния “kick”. Филмът е добър и въпреки това остави у мен зрителя горчиво чувство в устата. Горчивото чувство на нещо (което е недовършено), на нещо (което дразни без да има защо), на нещо (което е можело да бъде предвидено), на нещо ............ без начало, без край, без магията на Толкин.
Преди “Lord Of The Rings” Джаксън се беше прочул единствено с “Небесни създания” и толкова ....... и изведнъж ..... бам, ще екранизира Толкин. При това Джаксън успя да намери финансиране за 300 милиона долара и засне и трите филма за година и нещо. Та на Лукас му трябваха 9 години за трите “войни”, на Копола 18 години за трите “кръстника”. Тук проблемите определено започват, та даже и само от факта, че не може да заснемеш близо 8-часов материал и после да го монтираш 2 години и да не изгубиш нишката. Не съм чувал за осемчасов филм, заснет наведнъж.
И тук Джаксън сгреши.
Не може да поемеш осем часа Толкин на един дъх, така както можеш да го поемеш прелиствайки книгата за една или две нощи. Както споделих и по-горе, тук е разковничето на това, дали “Lord Of The Rings” е наистина добър филм или поредният мегаломански напън.
Голямата грешка на Джаксън се крие в това, че даже и след 178 минути първа част, не е ясно какъв жанр е точно филма. В определени моменти имаш чувството, че гледаш пасторална мелодрама, в други, че си зрител на първокласен холивудски екшън, трети ти навява спомени за клесически епичен филм от типа на “Бен Хур”, “Лорънс Арабски” или “Спартак”. И накрая всичко свършва, някак нелепо с прегърнатите Фродо и Сам в подножието на Мордор. Оставаш с впечатлението, че е нужен секуел или, че просто трябва да изчакаш още една година за да си дойде реда на “Двете кули”. Неизяснената концепция и честно казано слабата актьорска игра те въвличат във водовъртежа на неизяснените емоции. Филмът изглежда прекалено тъмен и липсата на светлина определено дразни възприятията. Въпреки това, точно dark-влиянието е в центъра и на може би най-добрата и най-разочароваща сцена във филма – битката в пещерите на Мория.
Казах слаба актьорска игра (с малки изключения). Някой беше написал на страниците на Why BG, че актьорите се разхождали като каубойци на екрана и си мисля, че това е изречение, което аз бих искал да напиша. Диалогът наистина виси във въздуха и не постига търсения ефект.
Илайджа Ууд не блести като Фродо, Шон Бийн като Боромир, да не говорим за едноминутните появявания на Кейт Бланшет и Лив Тайлър.
В какво обаче Джаксън е успял?
Операторската работа определено е на средно равнище с няколко особено запомнящи се сцени, но и с няколко определени провала най-вече със светлината в определени кадри, които приличат на бой на негри в тъмна нощ. Звукът обаче е перфектен и може би това е категорията където “властелина” определено ще си заслужи статуетката. Най-доброто нещо от филма се нарича сър Йън Маккелън, който блести като Гандалф (най-сигурният Оскар за филма). Още след първия един час ти се иска Гандалф да е повече в кадър, отколкото всеки друг от задругата. Перфектното изпълнение на Маккелън, който ще се нареди до такива магически величия като Оби Уон и Йода, е истинска наслада за очите, а звуковите ефекти от гласа на магьосника са най-добре пипнатото нещо от филма. Приятно впечатление оставя и иначе второстепенният актьор Виго Мортенсен в ролята на Арагорн, който определено е в час с мачо-излъчването си.
Какво да кажем за “дзверовете”, които фантазията на Толкин е създала. От “балрогът” до “урукай” Джаксън и неговата компания “WETA” са се опитали да бъдат на нивото на легендите, но както и при Потър (независимо, че тук ефектите са направо с класи над Потър), резултатът не е от най-добрите. Голямото страдание тук е гримът, който определено не струва. Дотук с техническите категории.
Въпреки това очаквайте с интерес играта на Why BG и разбира се първият exclusive-материал от нощта след Оскарите, който ще се появи в българското мрежово пространнство.
P.S Забравих за Ениа – добро попадение.
Carlos
Няма коментари:
Публикуване на коментар