четвъртък, 13 март 2003 г.

ОСКАРИАДА 2003 (Година трета за WhyBG) - Част II

Оскар за най-добра мъжка роля”

Номинации:

Никълъс Кейдж за “Адаптация”
Даниел Дей-Луис за “Бандите на Ню Йорк”
Майкъл Кейн за “Тихият американец”
Ейдриън Броуди за “Пианистът”
Джак Никълсън за “За Шмидт”

Най-големите аутсайдери в тази категория са Ейдриън Броуди и Майкъл Кейн. Броуди никога не е печелил отличието, а Кейн бе признат преди три години за поддържащата си роля в “Правилата на дома”. Никълъс Кейдж има недостатъка, че комедийните роли изключително рядко са печелили благословията на академията, освен когато става дума за …. Джак Никълсън и последния му засега Оскар за “Колкото толкова”. В крайна сметка Джак Никълсън с неговата 13-та номинация срещу Даниъл Дей-Луис или втори за Луис срещу легендарен четвърти за Никълсън. Ако академията отличи Никълсън то това ще го превърне в жива легенда и ако предположим, че Джак неминуемо ще получи Оскар за цялостно творчество, то те могат да бъдат пет. Колкото и да ми се иска, силно се съмнявам.

За какво всъщност номинираха за 13-ти път Джак Никълсън и кой е Уорът Р. Шмидт. Той е застрахователен агент, който след пенсионирането си се подготвя да извърви пътя до …. Гроба. След смъртта на съпругата му, той вече е готов да направи това, но …. Основното му занимание докато спонсорира африканче по пощата е да осуети женитбата на дъщеря си с доказан нещастник. Много дълго журналистическата гилдия се двоуми в коя категория на Златните глобуси да номинира тази черна драма/комедия на кризата на третата възраст на средната класа на Америка.

Срещу това превъплъщение на Никълсън се изправя лудостта и жестокостта на Бил The Butcher на Даниъл Дей-Луис, който вече е прегръщал тази статуетка за “Моят ляв крак”. Изключително талантливият актьор, когото помним и с “В името на отца” и “Боксьорът” се срещна за втори път със Скорсезе след “Невинни години”. Пет години след последната си роля в киното Луис просто открадна филма от изключителния актьорски ансамбъл на “бандите”, в ролята, която е писана за не кого да е Робърт Де Ниро. Изключителна роля. Ще оценят ли за втора поредна година академиците жестокостта, след като през миналата година оцениха най-високо ченгето Алонсо на Дензъл Уошингтън.

Какво ни липсва?
Критиката в цял свят отбеляза изпълненията на Робин Уилямс в “Снимка за един час” и комика Адам Сандлър.
Прогноза на Juanita за WhyBG:
Джак Никълсън за “За Шмидт” (50% победител),
Даниъл Дей-Луис за “Бандите на Ню Йорк” (50% победител) .


Оскар за най-добра женска роля”

Номинации:

Салма Хайек за “Фрида”
Джулиан Мур за “Далеч от небето”
Никол Кидмън за “Часовете”
Рене Зелуегър за “Чикаго”
Даян Лейн за “Изневяра”

Скорсезе трябваше да спечели отдавна, така както Никол Кидмън трябваше да спечели миналата година за "Мулен Руж". Сега е нейното време и ролята, която тя смяташе да откаже предвид развода си с Том Круз, ще и донесе Оскар. С изкуствен нос и превъплъщавайки се в писателката Вирджиния Улф - Кидмън е на път да достигне върха. За мен въпреки пристрастията на критиката към Зелуегър (втора номинация след тази за “Дневникът на Бриджит Джоунс”) най-сериозната конкуренция на Кидмън е Мур със страхотната си роля в инидипендънт-откритието на Focus Features “Далеч от небето”. Колкото и абсурдно да звучи най-големият недостатък на драмата от 50-те и Мур е миналогодишният Оскар на Холи Бери за “Балът на чудовището”. Връзката на черна жена с бял мъж на зряла възраст донесе на Бери Оскар. Връзката на бяла жена в зряла възраст с черен мъж ще донесе ли Оскар на Мур. Не забравяйте, че Мур е номинирана и за поддържаща роля и то точно за “Часовете” с Кидмън. Преди две години Содърбърг се възползва от това и спечели, но дали академията ще повтори това упражнение за втори път.

Самото появяване сред номинираните на Лейн и доскорошната мексиканска лолитка Хайек е вече голям успех, а и колко от Вас са чели нещо за историята на Фрида Кало – бисексуална художничка, катастрофи, пробити вагини, мустаци, автопортрети, легенда на Мексико, един от първите пропагандатори на комунизма в Латинска Америка, почитателка на Троцки и … т.н. Кало на Хайек бе нейният Рубикон през последните две години, както като продукция, така и като лична борба с Дженифър Лопес и Мадона (основни претендентки за продукцията, която е била замислена преди 5 години). Въпреки 12-милионния си бюджет (ако прочетем имената на актьорите е почти невъзможно да си помислим, че филмът е излязъл на бял екран) “Фрида” е едно от приятните изключение на тези Оскар-и с шестте си номинации и радушния прием на критиката.

Какво ни липсва?
Ами май-всички са тук.
Прогноза на Juanita за WhyBG:
Никол Кидмън за “Часовете” (100% победител) .


Оскар за най-добра поддържаща женска роля”

Номинации:

Куин Латифа за “Чикаго”
Джулиан Мур за “Часовете”
Кати Бейтс за “За Шмидт”
Катрин Зета-Джоунс за “Чикаго”
Мерил Стрийп за “Адаптация”

Категориите за поддържаща роля винаги са поднасяли най-много изненади. Тук фаворитките са Мерил Стрийп (която също участва в “Часовете”) и отново Джулиан Мур, Това е 13 номинация за Стрийп, изравнен рекорд на Катрин Хепбърн, която все още държи рекорда за всички времена с четирите си златни статуетки. Присъствието на Куин Латифа и Катрин Зета-Джоунс за един и същ филм винаги носи със себе си риска и двете да останат излъгани. И ако Зета-Джоунс спечели достатъчно от наградите на критиката (поделени със Стрийп), то бившата рапърка Куин Латифа се появява за пръв път сред призьорите. Дали това не е нейният миг като абсолютен аутсайдер до момента. В същата позиция е и Кати Бейтс, която вече е прегръщала Оскар за ролята си в “Мизъри”. Нейният основен проблем е прекаленото внимание, което се обръща на Джак Никълсън, докато нейното участие във филма остава в сянка. Оспорвана категория с възможности за изненада, но въпреки това Мерил Стрийп е с едни гърди напред.

Какво ни липсва?
Саманта Мортън за ролята си в “Специален доклад”
Прогноза на Juanita за WhyBG:
Мерил Стрийп за “Адаптация” (80% победител) ,
Катрин Зета-Джоунс (15% победител) и
Джулиан Мур за “Часовете” (5% победител) .


Оскар за най-добра поддържаща мъжка роля”

Номинации:

Джон С. Райли за “Чикаго”
Ед Харис за “Часовете”
Пол Нюмън за “Път към отмъщение”
Кристофър Уокън за “Хвани ме ако можеш”
Крис Купър за “Адаптация”

Категорията за изненади.
Тук всеки освен Джон С. Райли може да спечели. Поредната номинация за Ед Харис. Както бих казала, Харис ще спечели при всички положения Оскар, но не тази година. Този изключително качествен актьор заслужава призвание в категорията за водеща роля, но все попада в тази на поддържащите актьори. Пътят е пред него. Същото не може да се каже за Пол Нюмън, но той вече е печелил отличието и достойната поанта на неговата бляскава кариера би бил един Оскар за цялостно творчество в някоя от следващите години. И останаха двамата претенденти, поне според моето скромно мнение. Кристофър Уокън срещу Крис Купър. Първото появяване на Купър може и да се окаже печелившо в изключително оригиналната “адаптация”. Кристофър Уокън (в ролята на екранен баща на Лео Ди Каприо), който ще отсрами Спилбърг, не е печелил приза от 1979 година насам, когато руските рулетки с Де Ниро в “Ловецът на елени” му донесоха статуетката в същата категория. До момента Уокън е с едни гърди напред сред наградите на “критикарските” гилдии, докато Купър спечели Златния Глобус. Кой кого?

Кой ни липсва?
Независимо, че не харесах “Двете кули” гласът на Анди Серкъс като Ам-Гъл е една от второстепенните роли, които определено можеше да намери място.
Прогноза на Juanita за WhyBG:
Крис Купър за “Адаптация” (50% победител) и
Кристофър Уокън за “Хвани ме ако можеш” (5% победител) .



В крайна сметка освен лютата борба между хитовете на Miramax, до Оскарите ще се доредят и много други. “Адаптация”-та на Спайк Джонзи е с много силни позиции в поддържащите роли, както и почти сигурен победител при “адаптираните сценарии”. Страхотно е да поднесеш на продуцентите си сценарий, в който да описваш как не си успял да адаптираш книгата, която те са искали. Не мога да не спомена и “Фрида”, която има големи шансове в категориите “грим”, “костюми” и “сценография”, като в последната ще се бори с феерите на “Чикаго” и огромните декори на Ню Йорк от Чинечита на Скорсезе. Изключително любопитна категория. Своето ще вземе и “Двете кули” в техническите категории, но какво е Питър Джаксън и компания пред Лукас и компания в тази насока. Явно на академията и омръзна да дава награди на “Индъстриъл Лайт енд Маджик”.

При оригиналните сценарии ще се види дали Ниа Вардалос ще успее да се пребори с “Моята гръцка сватба” (филмът, който просто разби американския бокс-офис през последната година) с не по-малко оригиналните Алмодовар и Алфонсо Куарон. Почти 100% сигурен е Оскарът за изключително качествената анимирана продукция на Фокс “Ледникова епоха”, както бе през миналата година “Шрек”. Почти сигурен е и победителят в категорията за “документален филм”, където Майкъл Мур няма равен след автентичния разказ за това колко лесно е да си купиш оръжие от която и да е верига супермаркети в Щатите. При операторите голямата надпревара ще е между геният на Скорсезе Майкъл Болхаус и вече починалия Конрад Л. Хол за изключително стилната му операторска работа в “Път към отмъщение”, което е и най-силния коз на филма за Оскар на 23 март.

Категорията, която винаги съм следила с интерес, а именно за “чуждоезичен” филм е изключително пуста тази пролет, защото Академията просто не номинира трите най-добри чужди филма за годината, не само според мен, но и според 90% от световното пишещо братство. В тяхно присъствие надпреварата щеше да е много любопитна, но без бразилския “Град на бога” (определен като южноамериканският “Добри момчета”), “Говори с нея” на Алмодовар (след Бунюел и Саура това е живият класик на испанското кино) и “Необратимо” с Моника Белучи и Венсан Касел (определен от кино-иконата в журналистиката списание “Empire” за “най-трудният, най-провокативният, но един от най-интересните филми на годината”) усещането от повече от постно. Оригиналната песен ще е титаничен сблъсък между U2 и Еминем, който надмина себе си не само с “8 миля” .

Губещият за вечерта определено ще бъде “Пианистът” на Полански, за който от седемте номинации може да остане само спомена. Всеки Оскар в повече за първата тройка на Мирамакс ще означава победа на пряк съпреник и съответно намаляване на статуетките за “Чикаго”, “Часовете” или “Бандите на Ню Йорк”. В случай, че някой от тях “натовари кошницата”, то това ще е за сметка на някой от другите двама основни претенденти.

И за финал – гласувайте във вече традиционната анкета на WhyBG, годината е силна за световното кино …. Пък и белият екран продължава да ни привлича неудържимо.
От мен ваша Хуанита толкова …. Време за Оскари.

Juanita

Няма коментари:

Публикуване на коментар