четвъртък, 27 септември 2001 г.

US Box Office: 'No Action Allowed'

Пътнически Боинг се забива в един от небостъргачите на Световния търговски център в Ню-Йорк, докато другият вече гори...

След тези кадри - за жалост не от високобюджетен блокбъстър - американските киноразпространители прегледаха списъка на филмите, чакащи да тръгнат по екраните, и установиха, че повечето от тях май не са подходящи точно за този момент. Всичко, що беше с “R” беше отложено за “по-късно”. Да не говорим за филми със заглавия като “Collateral Damage” на Ендрю Дейвис (“Под обсада”. “Дъ Фюджитив”) с Арнолд Шварценегер в ролята пожарникар, чието семейство загива при терористичен акт ... май стига за този филм, а? Не знам след колко време някой американец би отишъл да го гледа.

Сред първите 5 филма в боксофиса тази седмица няма нито един с “R”, няма и ню-ентрита в десятката. И така, поред на номерата, кой колко милиона долара спечели миналата седмица – Hardball (8), The Others (5), The Glass House (4.4), Rush Hour 2 (3.5), The Musketeer (3.5).

Поред на номерата, ама отзад-напред – поредният мускетарски филм (който е по Дюма дотолкова, доколкото главният герой се казва Д’Артанян) е трета седмица в класацията с общо 22 милиона и как ще си избие 40-те бюджет не е ясно. (този параграф всъщност е тотално излишен, нейсе – написах го, няма да го трия, я)

За ‘Час Пик 2’ с Джеки Чан, Крис Тъкър и Зиан Зии писахме в началото на август, когато с излизането си по екраните стана ‘нумеро уно’. Към днешна дата, за осем седмици натрупаните милиончета са 215, с което филмът е на второ място по приходи през тази година, отстъпвайки единствено на ... “Шрек”-чото (който беше безкрайно подценен от нас, признавам). Всъщност само тези двата филма досега са в “Клуб 200”, оставяйки заглавия като “Планетата на маймуните”, “Джурасик парк 3” и ... “Пърл Харбър” да се мъчат още някой месец, пък може и да стигнат престижната сума.

Третото място е за ’Стъклената къща’ на Лили Собиески, която може би помните от “Широко затворени очи” – когато Том Круз отиде да си вземе фрак под наем и се засече там с щерката (Лили) на собственика (Раде Шербеджия). Повече за този филм – някоя друга седмица, ако изобщо.

Второто място тази седмица ... Всъщност, поводът да напиша този US Box Office е точно този филм, до който стигнахме – The Others на Алехандро Аменабар. Като чуя испанско име за режисьор – подскачам! И си пилея часовете в ровене за повече информация. И ме засърбяват ръцете да я напиша - не за да видите колко сме велики и колко много неща знаем, а защото смятам, че си заслужава да ги знаете и вие. Пък после – както решите...

След пускането на “Alejandro Amenabar” в първата търсачка пред очите ми се появи страница със заглавие “Spaniards for the 21st century”, в която дотогава непознатото име стоеше редом с Педро Алмодовар,... Антонио Бандерас, Хавиер Бардем, .... Пенелопе Круз, ... Артуро Перез-Реверте ... още? – на мене ми беше достатъчно.

Всъщност името е ‘чилийско’. Аменабар е роден в Сантяго де Чили през 1972 в семейство на чилиец и испанка. Успяват да напуснат Чили две седмици преди Пиночет да вземе властта. Тогава Алехандро е бебе на няколко месеца и испанците си го имат за испанец. Тъй де. Той самият казва: “Аз се чувствам испанец. Но във всичко, което правя, има по малко нещо чилийско”.

Първият му филм Tesis е номиниран в четири от категориите на ‘испанските оскари’ - Гоя, през 1997. Печели ‘най-добър филм’ и ‘най-добър актьорски дебют’. Нетипичен за испанското кино, хорор и съспенс жанрът става запазена територия на Аменабар. Между другото, злодеят във филма (който отвлича, изнасилва и убива студентки) носи името на един от преподавателите на Аменабар, който го бил скъсал на изпита по режисура.

Следва Abre Los Ojos (“Отвори очи”), но за него малко по-долу.

Така стигаме до The Others. Много съспенс с малко хорор, всички ревюта, които изчетох, оценяват играта на Никол Кидман като много добра. И макар, че не стигна до върха на класацията (както направи това The Fast And The Furious), спокойно мога да кажа, че превзе бокс-офиса. Седем седмици в Топ 5, сметките (банковите имам предвид) сочат 80 милиона долара приходи при $17 млн. бюджет. “Другите” пообиколиха по 3-4-5-то място и се върнаха на второ, със сериозен потенциал за членство в “Клуб 100”.

Междувременно продуцентите на The Others, откупиха правата за римейк на “Отвори очи” и през декември се очаква американската версия “Vanilla Sky”. Американската критика вече го спряга като претендент за ‘Оскар’. Така като гледам в cast-and-crew листа Камерън Кроу, Том Круз, Пенелопе Круз, Кърт Ръсел и Камерън Диаз може и да е в повече от една категория.

В допълнение познайте кои са по-точно тези продуценти на The Others и Vanilla Sky? Ами Круз-Вагнер Продакшънс - компанията, продуцирала 'невъзможните мисии'.

Абе не ви ли стана много ‘Круз’, а? В три изречения едновременно бившата му жена, настоящата му любовница, фирмата му и самият той. Общо 7 срещания на 'Круз' в статията.

За Hardball четете следващият път, когато (евентуално) ще направим и ретроспекция на втората част от американското лято, а именно последните дни на предатентатното американско кино.

July

Няма коментари:

Публикуване на коментар