сряда, 13 март 2002 г.

The Oscars 2002 - Let’s Get This Party Started (или познайте с нас Оскарите) - част І

“Дойде време за равносметка. И ако в нашето балканско царство пилците се броят на есен, то оттатък Голямата Вода мартенския урожай е над всичко или казано по американски let the countdown begin ………… “
С тези думи започнах първото в историята на Why BG представяне на Оскар-ите през миналата година.
Измина още една година, още 12 пъти скъсахме страниците на календара и пак съм тук и както многократно повтарях през годината пак съм си СЪЩИЯТ ДОСАДНИК.

За втори път ще се опитаме заедно да познаем имали ли почва то КИНОТО оттатък Голямата Вода, която от шест месеца вече не е “много оттатък”. Прозвуча Ви американско нали, като на откриване на олимпийски игри.

Отново съм затаил дъх и чеша ряпата какво да Ви напиша, какво да Ви препоръчам. Разбира се с една единствена цел - да не се набутам като познавач на седмото изкуство и здравомислещ по американски българин.

И пак стигам до миналогодишните си фрази: “Оскарите не са просто награди, а фестивал на киното, музиката, модата и шоубизнеса, всичко пречупено през призмата на Негово Величество Американският Долар. Те не могат да бъдат сравнени нито с наградите на Британската киноакадемия (BAFTA Orange Awards), нито с европейския им “Феликс”, нито с което и да отличие от вече безбройните кинофестивали. Нощта на тяхнато раздаване е най-големият панаир на суетата. Много по-голям от нощта на Грами-тата, или тази на American Music Awards. С две думи Супербойл, Плейоф за титлата в NBA, сбор от всички модни ревюта на Милано, Рим и Париж или простичко казано Вечерта на Великолепието”.

Ами айде да почваме с панаирите и залозите и ...... дано някой късметлия да изпие отлежалата гроздова през тази година и да не си я пием сами. А пък може, даже е най-добре заедно, за не вземе да изстине.

Оскар за Най-добър филм

The Plot & The Buzz

Категорията изглежда изключително отворена и недпридвидима. Имайки предвид, че това е последният Оскар, който ще бъде раздаден, то неизвестността е доста голяма. Номинирани са твърде разнопосочни филми с привкус на алтернативно кино с изключение на Lord Of the Rings. Може би това е първата година в историята на Оскарите, в която алтернативните филми заменят блокбъстърите в тази категория. Gosford Park на Робърт Олтман е фаворитът на критиците, като тук особените симпатии са споделени с A Beautiful Mind на Рон Хауърд. Двамата ще имат възможност да премерят силите си и в категорията “най-добър режисьор”. За двата филма вече говорихме при преставянето им в US Box-office. Голямата червена точка тук е за моя милост, която Ви обърна внимание на филма на Робърт Олтмън още с неговото появяване, независимо от скромните му финансови резултати. Голямата изненада за мен беше номинирането на Сънденс-кия герой In The Bedroom на режисьора Том Фийлд. Драмата проследява консервативните взаимоотношения на съвременната задънена Америка (щат Мейн – може да се каже и “на майната си” ако имате подръка и се вгледате в картата на Америка), където застаряваща двойка (местният доктор и шефката на училищния хор) очаква завръщането на своя син след първата му година в колежа. Той обаче е влюбен в по-възрастна млада майка, която на всичкото отгоре е с неизяснен семеен статус, а семейството и е познато в града. Тази алтерантивна история с участието на Сиси Спейсек, Мариса Томей и Том Уилкинсън се прие изключително радушно и на големия екран. Честно казано имам чувството, че пиша за “Американски прелести ІІ”. Американците явно си падат по такива филми. Петото предложение на академията е добре познатият ни бутафорен спектакъл на Баз Лърман Moulin Rouge. На пръв поглед комбинацията от тези пет филма изглежда твърде постна като филмова година. Но има и такива дни (в случая година), ще кажат някои.
Парите и амбицията на Lord Of the Rings срещу парите и качествените актьори на A Beautiful Mind срещу независимостта на Gosford Park и In The Bedroom срещу музикално-артистичния оргазъм на Moulin Rouge – така може да бъде определен този петобой. На първо четене независимите продукции изглеждат обречени в надпреварата с парите, но за мен най-обречена в тази компания е Толкиновата екранизация. Академията направи изключително лоша шега на Джаксън и компания, номинирайки творбата им в 13 категории. Не може да сравняваш Lord Of the Rings с “Отнесени от вихъра” или “Бен Хур”. Какво ни остана? A Beautiful Mind срещу Moulin Rouge. Сърцето ми говори за Кидмън-Макгрегър поради факта, че филми като Moulin Rouge се правят изключително рядко, но разумът и спомените ми навяват, че академията много обича историите за всякакви луди, умопобъркани и ексцентрични гении като този на Ръсел Кроу. Спомнете си “Рейнман”, “Амадеус” и т.н. Ако това обаче е вечерта на Никол Кидмън, то положението е ясно. В крайна сметка може и най-веселият на пръв поглед да спечели.

The Nominations:
“Госфорд парк”
“Властелинът на пръстените”
“В спалнята”
“Красив ум”
“Мулен руж”

The Oscars
Why BG прогноза: A Beautiful Mind (75% победител), Moulin Rouge (25% победител)


Оскар за Най-добър режисьор

The Plot & The Buzz

Най-яката категория безспорно! И най-трудната за прогнозиране.
Миналата година Стивън Содърбърг имаше преимуществото на двете номинации, които го изведоха до златната статуетка. Тази година групата на номинираните режисьори е изключително импозантна. Започвам с Питър Джаксън за Lord Of the Rings и Рон Хауърд за A Beautiful Mind. Другите кандидати за слава са Ридли Скот за Black Hawk Dawn, Робърт Олтмън за Gosford Park и Дейвид Линч за Mullholland Drive. Всеки един от петимата може да спечели, но най-малко вероятен победител е Питър Джаксън. Самото му присъствие сред номинираните предвид слабата му режисура на Толкин е успех за него, но кой знае какво е намислила академията. И “Титаник” не си заслужаваше коша със статуетки, но си ги получи. Според мен големите шансове за Ридли Скот и Дейвид Линч, който обра овациите на критиката за своя Mullholland Drive. Филмът, който бе замислен като минисериал, бе отритнат от холивудските телевизионни магнати и с кратки корекции Линч го направи истинско събитие на големия екран, а освен това отнесе и “палми” от Кан. Другият скрит фаворит е старото куче Робърт Олтмън и нищо чудно академията при шестата му номинация за Оскар най-после да отдаде дължимото на този уникален творец, подписал се под цяла плеяда “ненормални филми” като “Играчът”, “Прет-а-порте”, “Военно-полева болница”, “Канзас сити” или “Нешвил”. Дейвид Линч (с четвърта номинация) от своя страна уважава страшно режисьорският маниер на Олтмън и нееднократно го е определял за свой гуру. Излиза, че за първи път в тази категория са номинирани група “ненормалници”, които академията е крайно време да възнагради. Рон Хауърд от своя страна е много разностранен и достатъчно популярен с филми като “Аполо 13”, “Обратна тяга”, “Ед ТВ”, “Откуп”, “Вестникът”, “Уилоу” и нашия общ Why BG-любимец от лето господне 2001 мистър Гринч. Ако трябва да съм точен филмите на Хауърд винаги са се харчели твърде добре. В случай, че академията е избрала A Beautiful Mind за свой фаворит, то Хауърд ще спечели при всички случаи.

The Nominations:
Ридли Скот за “Black Hawk Dawn”
Дейвид Линч за Mullholland Drive
Питър Джаксън за “Властелинът на пръстените”
Робърт Олтмън за “Госфорд парк”
Рон Хауърд за “Красив ум”

The Oscars
Why BG прогноза: (ако изобщо това е прогноза от рода на 4-3-3) е Робърт Олтмън (40% победител), Дейвид Линч (30% победител) и Рон Хауърд (30% победител)



Най-добра главна мъжка роля

The Plot & The Buzz
Както ще казвам доста често през миналата година фаворитите бяха “обичайни заподозрени”. Големият въпрос в тази категория е, дали академията ще повтори случката с Том Хенкс. Преди години Хенкс дублира титлата си от от “Филаделфия” с Форест Гъмп. Дали гладиаторът ще бъде дублиран обаче от изперкалия лауреат на Нобелова награда от A Beautiful Mind. Шансовете са много големи. Още повече, както споделих по-горе, академията страшно си пада по подобни типажи. На Ръсел Кроу му хареса да бъде сред номинираните като се започне от “лос-анджелос-ките поверителни сблъсъци”, минем през “вътрешно-човешките сблъсъци” и накрая през “гладиаторските сблъсъци”. И докато през миналата година Кроу бе с огромни шансове и статуетката не подлежеше на съмнение, то през този сезон присъствието на Дензъл Уошингтън в Training Day е повод за размисъл. Уошингтън вече има Оскар за поддържаща роля за изключителния “Величие” от 1989 година. През 1992 година той бе пренебрегнат за ролята си на негърския водач Малкълм Х. Дали ролята на безмилостно ченге ще му донесе втори Оскар от четири номинации? Ако това се случи Уошингтън ще е едва второто ченге, получило Оскар след далечната 1971 година и страховития “Френска връзка” на Джийн Хекмън. Още един рекорд също ще остане в историята, тъй като Уошингтън ще е едва вторият чернокож актьор, който ще има в списъка си този Оскар след Сидни Поатие от 1963 година. Тази възможност съществува и за друг номиниран – Уил Смит за автобиографията на Али. Тази номинация обаче е повече проява на уважение към паркинсоновото чучело, което Америка безогледно експлоатира през последните години. Смит едва ли има някакви шансове. Другите две имена са на слабоизвестния Том Уилкинсън за In The Bedroom. Номинацията на актьора е истинска изненада и по-скоро за допълнение към основната битка, въпреки че ..... Уилкинсън вече е участвал в няколко филма, които достигнаха дори и до оскарови статуетки – “Време за мъже”, “Патриотът”, “Влюбеният Шекспир”, “В името на отца”. Петото име в тази надпревара е ..... Шон Пен, който в последните години просто ме разби като режисьор. Трите му режисьорски филма до момента са истинска находка за алтернативното кино. Какво представлява обаче Шон в I Am Sam? Сам Доусън има разсъдъка на 7-годишен. Отглеждайки своята дъщеря той установява, че след навършването на седмата си година, дъщеря му е значително умствено по-развита от него. В следствие на проблеми в училището тя му е отнета от компетентните органи. Започва съдебен процес, в който Сам Доусън иска да възвърне дъщеря си. Адвокатка на Сам Доусън е Рита Харисън, която в нормалния си живот носи името .... Мишел Пфайфър Дали няма да има реабилитация за “Dead Man Walking”? Нищо чудно, въпреки че не ми се вярва, но дръжте Шон Пен в аванс при гласуването.

The Nominations:
Шон Пен за “Аз съм Сам”
Уил Смит за “Али”
Том Уилкинсън “за В спалнята”
Дензъл Уошингтън за “Тренировъчен ден”
Ръсел Кроу за “Красив ум”

The Oscars
Why BG прогноза: Ръсел Кроу (50% победител), Дензъл Уошингтън (50% победител) .......... не ми останаха проценти за Шон Пен


В част ІІ очаквайте нашите прогнози за най-добра женска, най-добра второстепенна женска и най-добра второстепенна мъжка роли и цялостните ни прогнози за вечерта на 24 март.

Не се колебайте,
гласувайте !!!! ...и...и...и. Не ми вярвайте на прогнозите.

Carlos

Няма коментари:

Публикуване на коментар