сряда, 27 март 2002 г.

US Box Office: Before & After

Рев, рев, рев ... (това е на SAG Awards). На Оскарите роклята беше друга, ревът - същият.

74-тата церемония по раздаването на наградите Оскар е вече история.


Два дни по-късно отново съм зад лап-топа за да си отговоря на въпросите, какво точно, защо и как се случи в неделната вечер в Kodak Theatre.

Истината е една – тази церемония определено ще остане в историята на седмото изкуство.

Двама афро-американци обраха Оскарите в актьорските категории. Както Why BG вече обяви, мъжката награда на Дензъл Уошингтън е първата такава от времето на Сидни Поатие. Още по-ярко това стана на фона на почетния Оскар за Поатие. В една и съща вечер най-класните черни актьори на Америка намериха призванието си. Уошингтън не пропусна да заяви, че върви плътно по стъпките на Сидни Поатие. Холи Бери пък удари всички в земята и не случайно Why BG в прогнозите си за Оскар-ите зададе въпроса “Кой може да развали вечерта на Кидмън?” и отговорът бе Холи Бери, независимо че в крайната прогноза предпочетохме Кидмън и Спейсек. Честно казано тази категория бе и най-отворената за цялата година. Кидмън и Спейсек спечелиха по един “Golden Globe”, докато Холи спечели “SAG Award” (Наградата на актьорската гилдия). Така че в нощта на 24 март все някоя от трите трябваше да спечели надмощие. И го направи Холи с първата си номинация и може би с първата си значима роля. В последната година американската преса повече се занимаваше с това колко хиляди долара струваше показването на циците й на голям екран и може би заради това ролята й в “Monster’s Ball” остана на по-заден план. Виртуозният рев на сцената се оказа също явление, което вече е било виждано, и то от самата Бери на раздаването на цитираните по-горе награди на Актьорската гилдия.

Не събудиха изненада и двете награди на Рон Хауърд за “най-добър филм” и “най-добър режисьор”. Хауърд спечели “DGA Award” (Наградата на режисьорската гилдия), и през годината загуби само веднъж от Робърт Олтмън при раздаването на златните глобуси.

“Мулен Руж” незаслужено остана извън голямата игра, но мюзикъл сред първите 5 в Америка не се беше появявал от времето на “Ах, този джаз”. Оскар-ите за костюми и сценография обаче си бяха абсолютно заслужени.

Същият коментар се отнася и за “Black Hawk Dawn”, който си взе своето в техническите категории за монтаж и звук, които определено нямаше при кого друг да отидат.

Големият губещ от всички категории, както правилно предрече Why BG (независимо от 13-те номинации) беше “Властелинът на пръстените”. Филмът определено бе като изгубеното овчарче на тази церемония. Четири Оскара в категории, които имат значение само за Джордж Лукас, са си пълен провал. Питър Джаксън и компания (не без участието на пресата) определено си бяха повярвали, че са направили страшно стойностен филм, но академията ги върна на земята.

Второстепенните роли отидоха закономерно в ръцете на Дженифър Конъли и Джим Броадбент (въпреки изключителната конкуренция в мъжката категория). Why BG определено не успя с прогнозата за Маккелън, но успя с прозрението, че ако има изненада при второстепенната мъжка роля, то това .... ще е Броадбент.

В КРАЙНА СМЕТКА, ЕДНА МНОГО ИНТЕРЕСНА ЦЕРЕМОНИЯ, ПРИЛИЧНО ПРЕДСТАВЯНЕ НА ГОЛДБЪРГ ПРИ ЧЕТВЪРТОТО Й МОДЕРИРАНЕ, РАЗХВЪРЛЯНИ МЕЖДУ НЯКОЛКО ФИЛМА ОСКАРИ В ИНАЧЕ ТВЪРДЕ ПОСТНАТА ФИЛМОВА ГОДИНА.

Какво ни липсваше?
Липсваха номинации за “Човекът, който не беше тук” (страхотна режисура на братя Коен и представяне на Били Боб Торнтън и Франсис Макдормънд), “Мементо” (може би най-оригиналният сценарий на годината и убийствена роли на Гай Пиърс и Кари Ан Мос), “Призрачен свят” (Стив Бушеми трябваше задължително да прави компания на Броадбент, Войт, Кингсли, Маккелън и Хоук), но ..... в света на киното всеки има право на мнение ..... нали така Soft (по въпроса за сандвичите – не съм имал щастието да продавам, но през 1992 година продавах пастички, тригунки и сарълии на плажа в Черноморец и честно да ти кажа ударихме кьоравото с пазарните си прогнози за това къде и как най-много вървят по Черноморието, сутрин или следобед, преди плаж или след плаж).

Consumer & Serafim - благодаря за поддръжката. Оформяте се като двойката, която даже и да ме напсува ще ми е приятно да го чуя, щото ще имате аргументация.



Как гласуваха другите?

В IMDB положението е трагично. Феновете на този енциклопедичен сайт са познали единствено Дженифър Конъли, да не говорим, че според общите им прогнози “властелинът” трябваше да си замине с 12 статуетки. Ами то пещерния трол и балрог-ът да бяха докарали да ги носят, пак щяха да се озорят.


В заключение, Ви благодаря, че се забавлявахте (или поне дано да е било така) и ........ до нова среща на Кайлъшка гроздова (тая ракия накрая ще се вкисне) през март 2003.


Какво обаче се случи в уикенда преди и след Оскарите?
Имаме си нов любимец след “гринча”, “шрека” и “таласъма” и той се казва “Ice Age“, т.е за по-кратко “саблезъба”. Поредната анимирана история навлезе с гръм и трясък в американския чарт като за 10 дни достигна близо 90 милиона долара приходи. Историята няма нужда от преразказване - саблезъби, мамути, ледникови епохи .... неделя 10.00 в “Сердика” на детски филм с мама и татко. Изводът е, че американците продължават да водят децата си на кино през уикенда, и това е техния избор. В Оскаровия уикенд “Ice Age“ беше на път за втора поредна седмица да оглави Топ 10, но се появи “Блейд 2”, за който смятам, че е нужно да ви сведа малко допълнително информация. Сценарият пак не е кой знае какво. Уесли и една дружина хай-тек-командос вампири, наречени Bloodpack ще трябва да разчистят земята от друга раса вампири, наречени The Reapers, които са си поставили амбициозната задача да изтрият от лицето на земята както хората така и нормалните вампири (ама откъде ги изравят тези сценаристи????). Дотук нищо ново под слънцето. Все пак не отиваме да гледаме “Закуска при Тифани”, а вампирски веселби.

Голямото име, на което ще Ви обърна внимание .... (Адаш чети внимателно, поредното “отваряне” както при Сайзмор) е на режисьора Гилермо Дел Торо. Този мексикански младеж, роден през 1964 година, е определян от цялата световна филмова преса като младият Робърт Родригес на среща с Дейвид Финчър и Брайън Сингър. Мексиканецът проби в киното като гримьор на филми на ужаса и направи американския си дебют с “Мимикрия”. Спомняте ли си този нискобюджетен хорор с Мира Сорвино? Голямата му класика (силно непопулярна в България) е обаче излезлият през 2001 година El Espinazo Del Diablo (на пиратски копия в Интернет е известен като “Самотният дявол”). Филмът доби такава популярност сред алтернативните среди в Щатите, че много хора го сравниха с “Мементо”, “Пълен мрак” и “Отвори очите си”. Вампирските изпълнения от този филм бяха поверени на Едуардо Нориега, (алтернативните кино-маниаци го познават от “Жълтия фонтан” и “Отвори очите си” на Аменабар) и Мариса Паредес (позната от “Дневниците на един изнасилвач”, “Цветето на моята тайна” и “Всичко за майка ми” на Алмодовар и класиката “Животът е прекрасен” на Бенини и ......... Адаш спомняш ли си “най-забраненият филм до 16 години в историята на нашето социалистическо детство – “Кучето”). Стилът на Дел Торо, познат от дебютният му вампиризъм “Кронос”, се характеризира с бесен монтаж на границата между ужаса и екшъна и алтернативни залитания, характерни за лейтин-школата на Аменабар, Алмодовар или Сантесмасес. Следващата продукция на Дел Торо е история за черни магии, практикувани от нацистите в края на Втората световна война, която многозначително е наречена “Hellboy”.

В резултат на всичко това “Блейд 2” тръгна много силно с ентри от близо 34 милиона долара, изпреварвайки “саблезъбите”.

Какво ново надолу в класацията?
Продължава доброто представяне на поредния римейк на “Машината на времето” с Гай Пиърс и Джеръми Айрънс.

Военните филми, за които си говорихме миналият път, продължават доброто си представяне чрез единствения си останал участник в Топ 10 “We Were Soldiers”, който закръгли приходите на 62 милиона долара. Продължава да дреме между първите десет и “Красив ум”, а имайки предвид написаното по-горе сигурно ще поживурка поне още две седмици, като приходите ще достигнат най-малко 170 милиона долара.

Едно от приятните неща в Топ-а е присъствието на филмовата версия на компютърната класика “Resident Evil” с участието на женското дуо Мила Йовович и Мишел Родригез (която както винаги е много fast и много furious). Гърлите раздават фантастично правосъдие за първи път след кака Лара Крофт и Анджи Джоли под режисурата на Пол Андерсън, който е особено кадърен в подобен род екшън-веселби. Като казвам това имам предвид, че Андерсън режисира и първата “Смъртоносна битка”, изключително глуповатия (но пълен с яка пукотевица и патърдия) “Войник” на Кърт Ръсел и разбира се (всеки има поне по един добър филм) .............. загадка за всички ........”Кой фантастичен филм на Пол Андерсън, чието действие се развива през 2047 година, е с участието на Лари “матрицата” Фишбърн и Сам “джурасик” Нийл”?

Неприятното усещане в Топ-а е пълният провал за сега на “Showtime” с Де Ниро и Еди Мърфи. Де Ниро като че ли забрави как се правят сериозни филми и го е ударил или на комедии или на ченгеджийски роли или го убиват на 45-тата минута на “15 минути”. Какво да кажа за Мърфи? Доктор Дулитъл, Смахнатият професор ...... големите хитове май са прерогатив на миналото.

И накрая никога не забравайте филмите, които направиха киносалона едно по-добро място за живот – 20 години от появяването на “Извънземното” на Спилбърг и трето място в Топ 10. Магията се завърна.

P.S Не забравяйте, че от петък в Щатите тръгва и “Panic Room”, петият режисьорски филм на Дейвид Финчър с Джоди Фостър, Джаред Лето и Форест Уитакър. Някога финчър да ви е подвеждал – Пришълецът 3, Седем, Играта, Боен клуб, видеоколекциите на Мадона и Аеросмит. УУУУУУУУ-аааа-УУУУУ.

Carlos

Няма коментари:

Публикуване на коментар