Сага за мухерес-а, кохонес-а, сон-а и корасон-а
Много често неговото име остава в миманса сред легендите Компай Сегундо, Ибрахим Ферер, Рубен Гонзалес и Омара Портуондо.
Но без Елиадес Очоа Buena Vista-събитието нямаше да има никакъв смисъл, нямаше да има същото звучение или с две думи магията щеше да липсва.
Няма съмнение, че той е най-големият глас сред всички, независимо че е повече музикант отколкото sonero, най-мъжественият и честно може да се каже, че след Компай, Елиадес е на път да се превърне в кубинска легенда приживе. И най-голямото му преимущество е, че е млад.
Колко млад можеш да бъдеш в рамките на Buena Vista и има ли възрастта изобщо някакво значение?
Мъжът с каубойската шапка е роден под името Елиадес Очоа Бустаманте в Сантяго де Куба през 1946 година. Музиката е в кръвта му от ранни години. Той просто живее с музика и от музика. Трес-ът става неговият живот. Голям колкото китарата Елиадес започва да изкарва прехраната си не къде да е, а в квартала на проститутките, където уменията му и все още немутиралото му детско гласче са широко признати. В този ранен период музиката и треса са единствения доход за семейството, а Елиадес научава първите си житейски уроци за майка Куба. Едва ли шестгодишното хлапе с ниско нахлупена шапка знае, че 20 години по-късно Елиадес вече ще е най-колоритният изпълнител на кубински традиционен сон и наследникът на Компай Сегундо, както старият маестро с основание го номинира. Единадесетгодишен, той е истинската атракция по кубинските бордеи, барове и ресторанти и най-вече в помощ на музикалното си семейство, чието единствено препитание е музиката. В ранните си години Елиадес свири кубински ъндърграунд като се опитва да смеси традиционното звучене на старата школа със специалната тоналност на собствения трес, който е твърде различен за останалите китаристи по това време. Специална изработка, трес-ът на Елиадес съчетава както чисто сон-китарното звучене, така и звуците на ортодоксална китара чрез дублиране на ‘ре” и “сол” струните.
Какво да кажем за неговият глас? Голяма част от кубинците смятат, че Елиадес притежава най-прелъстителният глас на цяла Куба. Той притежава топлия бриз по Малекон и в същото време мъжката суровост на старата столица Сантяго де Куба.
Елиадес Очоа поставя началото и на цяла музикална традиция и течение в Куба, наречено Trova Cubana, което цели завръщането към стария блясък на пред-кастрова Куба с големите оркестри и безкрайните локали и заведения с лайв музика от рода на Casa De La Trova, където Очоа е най-голямата звезда. Едноименното парче е и химнът на Очоа, като първите записи датират от съвместните му колаборации с Компай Сегундо, където са и стандартите Guantanamera и Chan Chan (албум, горда част от огромната колекция на автора на тези редове).
Някъде по това време Очоа свири и в бендовете Quinteto Oriental и Septeto Tipico. През всичките тези години Очоа е един от най-големите фенове и пропагандатори в Куба на една група, наречена Quarteto Patria.
Едва ли през далечната 1939 година основателите на Quarteto Patria са знаели, че основаното от тях отроче ще стане група № 1 на Куба за всички времена. Кой са обаче тези хора, основали течението на примитивния сон на четирите инструмента – хармоника, маракас, бас и трес. Това са Емилио Гарсия с прякора Patria (един от опозиционерите на Кастро, наричан още от тайните служби “Бунтовника”), Ригоберто Ечеверия с прякора Мадуро, Рейналдо Хирезуело (по-късно основател и на Los Compadres, La Sonora Matancera и Vieja Trova Santiaguera) и Франсиско Панчо Кобас.

Quarteto Patria е група легенда и вече 23 години тази легенда се свързва с Елиадес, независимо от успеха на Buena Vista Social Club. През групата преминават най-елитните кубински музиканти (част от синовете на Очоа също свирят в нея). Всички албуми на Очоа са записани и с тези музиканти. През 2000 година излезе и така наречения Tributo Quarteto Patria, който сам по себе си е музикалната история на Куба от Кобас, през Гарсия до Бени Море и безсмъртното Yiri Yiri Bon (впрочем едно от любимите парчета на Адаша – от само себе си зарибен Buena Vista фен).
Интерес представлява и номинираният за Грами Sublime Ilusion, където среща си дават и гостите Чарли Мъселуайт, Давид Идалго от Лос Лобос и ...... Рай Куудър.
От казаното дотук, мястото на Елиадес в историята и най-вече на сцената до Компай, Рубен, Ибрахим, Омара и останалите е вечно. Нищо, че повече от 40 години Очоа продължава да носи каубойската шапка за да забравя провинциалните си корени.
И накрая както винаги за феновете на тази кубинска сага текста на El Carretero, друга любима песен на Адаша от едноименния Buena Vista Social Club, написана от Гилермо Портабалес.
Por el camino del sitio mio Un carretero alegre pasó Con sus canciones que es muy sentida Y muy guajira alegre cantó: Me voy al transbordador A descargar la carreta Me voy al transbordador A descargar la carreta Para cumplir con la meta De mi penosa labor. A caballo vamo' pa'l monte, Yo trabajo sin reposo Para poderme casar Yo trabajo sin reposo Para poderme casar Y si lo llego a lograr Seré un guajiro dichoso. A caballo vamo' pa'l monte. Yo soy guajiro y carretero Y en el campo vivo bien Porque el campo es el eden Más lindo del mundo entero. Chapea el monte, cultiva el llano Recoge el fruto de tu sudor. | Along the track by my house A cart driver passed With his sentimental songs The Guajiro sang: I'm going to the crossing To unburden my load. I'm going to the crossing To unburden my load. There I'll reach the end Of my crushing labour. Ride on up the mountain. I work without rest So I can married. I work without rest So I can married. And if I can achieve that I'll be a happy man. Ride on up the mountain. I am a Guajiro and a cart driver And I live well off the land, Because the countryside is paradise, The most perfect place on earth. Work the mountain, cultivate the plain, Reap the fruits of your labour. |
Очаквайте в BUENA VISTA ИСТОРИЯ или Сага за мухерес-а, кохонес-а, сон-а и корасон-а Част ХІ – Пио Лейва и Мануел “Пунтилита” Лисеа (Soneros De Verdad)
Carlos
Няма коментари:
Публикуване на коментар