четвъртък, 11 януари 2001 г.

BUENA VISTA ИСТОРИЯ. Част ІV - Компай Сегундо - Живата легенда I

или
Сага за мухерес-а, кохонес-а, сон-а и корасон-а

Някога давали ли сте си сметка, какво означават 93 години?

Много, ама очень много, и то не само като цифра. На тази възраст всичко в живота би трябвало да е безвъзвратно отминало, ако изобщо дишаш и вече не си на двата метра под земята. Когато се търси определение за 'жива легенда' няма никакъв спор относно кавалерът на тази титла - Компай Сегундо.

Кой всъщност е най-възрастният жив изпълнител на земята, който на 93 години продължава да мисли за жени, пури и да обикаля света за да свири любимата си музика?
Кой всъщност е човекът, за който определението на Вим Вендерс 'Bigger Than Life' (По-голям от живота) да изглежда точно и навременно.

Компай Сегундо е не само част от душата на Buena Vista Social Club, той е част от живата история на кубинската музика въобще.

Роден през 1907 година (няма грешка в очите Ви и нямате нужда от очила за да проверите, дали не сме сбъркали цифрата) като Максимо Франсиско Репиладо Мучос в миньорското градче Сибоней, близко до океана, Компай израства в провинцията на Сантяго Де Куба, източната част на страната. Баща му работи като миньор в магнезиевите мини около Сибоней. За същото това градче е и една от най-прочуствените кубински песни, изпята от Омара Портуондо (за нея отделно ще има дисекция и отделна глава от BUENA VISTA ИСТОРИЯ.

По-голяма част от времето си прекарва с баба си, която го задължава да не напуска града до нейната смърт и към която Компай питае дълбоки чувства. Както сам заявява пуши от 5 годишна възраст (т.е вече 88 години) когато пали пурите на баба си в знойните следобеди. В поствоенния период в началото на века в Сантяго Де Куба музиката е предимно от внос, независимо че могат да бъдат чути както хабанерас, така и гуачаритас, трова, сон и болеро.

В началото на 20-те години на века Компай вече е изграден тровадор за да се превърне в истински мит и символ на Куба през следващите 80 години. 'Беше страшно романтично време. Свалях си шапката пред всяка хубава жена и я хвърлях на улицата. Ако и тя ме харесваше прескачаше шапката и ми я подаваше, което бе знак, че вече е моя. Но имаше и случаи когато просто я стъпкваха. Такива времена бяха.' - спомня си Сегундо. На 15 години Сегундо написва и първия си хит 'Yo Vengo Acqui' През 20-те Компай обикаля нощните клубове на Сантяго Де Куба и свири заедно със звездите Нико Сакито и Синдо Гарей независимо, че дните си прекарва като берач на тютюн или като бръснар. По същото време Сегундо си прави и прочутия инструмент, наречен 'armonico', познат още и като неговата любима 'trilina', на която легендата свири и до днес. Инструментът си е вид китара, но седемструнна и е компилация от нормалната шестструнна китара, позната по целия свят, и кубинският 'tres', но с дублирана трета струна, от която да бъде извлечена хармонията, както обича да философства Сегундо.

Сегундо се появява за пръв в Хавана през 1929 година и свири до 1934 година с Nico Saquito Quinteto Cuban Stars. Квинтетът на Сакито е една от най-големите атракции на Куба, а вечерите в клубовете са свързани най-вече с печено свинско с пържени банани и много кубински ром. Групата се завръща в Сантяго Де Куба през 1934, но Сегундо остава в Хавана и се присъединява (като кларинетист) към общинския бенд на града или както го наричат кубинците Banda Municipal de La Habana, воден от учителя Енрике Буено. През 1938 година музикантът прави продължителен гастрол в Мексико с Justa Garcia's Cuarteto Hatuey.

Същата година Компай се завръща в Хавана и се среща с Мигел 'Conjunto' Матаморос, негов комшия по това време. 'Матаморос ми беше съсед. Той беше с тъмна кожа и много ми напомняше за Гардел. По времето когато се присъединих към неговата група той беше кралят на сон-а. В тези години виждах и Бени Море, който се мотаеше из улиците и баровете на Хавана. По-късно той работи и с нас. Никой не можеше да пее като него. Той бе най-добрият в кубинската музика и никога няма да има по-голям от него' - продължава Сегундо, който със страшна лекота говори за годините с Бени Море, една от институциите в кубинския културен живот въобще. Китаристът свири с Матаморос 12 години, като през същото време участва и в групата на Лоренцо Хиерезуело заедно с Марселино Гуера и братята Евелио и Антонио Мачон. През 1942 докато подстригва Лоренцо двамата решават да направят и дуо, наречено 'Lоs Cоmpadres', което просъществува до 1955 година. Дуото е изключително успешно и оставя траен отпечатък в кубинския сон. В този период са написани и абсолютните хитове на Куба 'Macusa', 'Mi son oriental' (My Son from Eastern Cuba), 'Los barrios de Santiago' (The Santiago Neighborhoods), 'Yo canto en el llano' (I Sing on the Plains) и стандартите 'Chan Chan' и 'Cuba canta y bayla'.

Очаквайте в BUENA VISTA ИСТОРИЯ или Сага за мухерес-а, кохонес-а, сон-а и корасон-а Част V - Compay Segundo (The Living Legend) ІІ

Carlos

Няма коментари:

Публикуване на коментар