понеделник, 5 март 2001 г.

And The Oscar Goes To ................. или познайте с нас Оскарите

Чичо Оскар!

Дойде време за равносметка. И ако в нашето балканско царство пилците се броят на есен, то оттатък Голямата Вода мартенския урожай е над всичко или казано по американски let the countdown begin .............

Всяка година в края на март милиони почитатели на седмото изкуство затаяват дъх и очакват с любопитство крилатата фраза ‘And The Oscar Goes To’. В своята над 70 годишна история ‘златният чичо Оскар’ се е превърнал в най-желаната статуетка на земята, защото тя е тази, която превръща мечтите в реалност, тя е тази, която кара холивудските суперзвезди да изглеждат като ученици на поправителен изпит, тя е тази, която дава тласък на кариерата, успеха и парите взети заедно.

Оскарите не са просто награди, а фестивал на киното, музиката, модата и шоубизнеса, всичко пречупено през призмата на Негово Величество Американският Долар. Те не могат да бъдат сравнени нито с наградите на Британската киноакадемия (BAFTA Orange Awards), нито с европейския им ‘Феликс’, нито с което и да отличие от вече безбройните кинофестивали. Нощта на тяхнато раздаване е най-големият панаир на суетата. Много по-голям от нощта на Грами-тата, или тази на American Music Awards. С две думи Супербойл, Плейоф за титлата в NBA, сбор от всички модни ревюта на Милано, Рим и Париж или простичко казано Вечерта на Великолепието.

Няма спор, че раздаването на наградите е върха на шоубизнеса, на entertainment-а с главно ‘Е’. И макар, че сме далече, и ние сме хора и ние си мислим, че сме наясно с това какво става в онзи другия свят. И на нас ние е нужна една вечер под блясъка на прожекторите, една вечер на червения килим, абе една вечер да се почувстваме звезди.
Какво повече му трябва да човек - една статуетка.

За първи път под егидата на и Why Bulgaria ще се опитаме да се обзаложим, да познаем Оскарите (нищо че това го правя вече 10 години и рядко бъркам), да ви дадем нашите прогнози и да се опитаме да влезем в кожата на американското мислене и очаквания.
Ще направим залози (и разбира се ‘отличниците’ ще бъдат наградени) за шестте най-известни категории и така.......
Дръжте се и мислете по американски.

Оскар за най-добър филм:
През миналата година имаше явен фаворит в тази категория и той се казваше ‘Американски прелести’. Както единодушно твърдят американските кинокритици ‘тази година фаворит нямало’. Тези хора слепи ли са, що ли?. Фаворит има и се нарича ‘Гладиатор’, независимо че на мен лично филмът не ми хареса. Някои споделиха, че филмът бил направен добре. Е кой американски филм с бюджет около 100 милиона долара не е направен добре. Другото би било прахосничество на n-та степен. Пък и мразя американци да ме образоват на тема Римска империя. Няма спор, че зрелищото е страхотно, но илюзиите на филма, че Марк Аврелий бил едва ли не републиканец, че дъщеря му е хрисима овчица вместо отровителка, че цезар-ът може да слезе на арената и да направи показна финална битка (в стил ‘или аз тебе или ти мен’) с гладиатор ….. художествена американска измислица ми дойде в повечко. Може би най-добрият филм на годината ‘Тигър и Дракон’ на Анг Лий (повече информация на страниците на Why Bulgaria) е номиниран повече за цвят и да не прави конкуренция на ‘Гладиатор’, защото неговата награда е ясна – тази за най-добър чуждоезичен филм. Самото появяване на филма сред петте номинирани си е вече абсолютен успех, защото такива неща в Америка са рядкост. Двете предложения на Стивън Содърбърг ‘Трафик’ и ‘Ерин Брокович’ са повече от любопитни, но едва ли биха могли да правят реална конкуренция на ‘Гладиатор’ в съзнанието на членовете на академията. Присъствието на ‘Шоколад’ на Ласе Халстрьом е един красив реверанс към независимото кино, но не и реален претендент за короната.
Но както и да е.

Прогноза на Why Bulgaria: ‘Гладиатор’ (100% победител)
Номинациите:
‘Шоколад’
‘Тигър и Дракон’
‘Ерин Брокович’
‘Гладиатор’
‘Трафик’


Оскар за най-добра главна мъжка роля:
Ама как звучи на български, друго си е да кажеш Best Actor и да спреш с определенията.
Тук конкуренцията изглежда истинска само на пръв поглед. Голямата борба ще е с два коня, Ръсел Кроу за ‘Гладитор’ и Том Хенкс за ‘Корабокрушенецът’. Шансовете на Кроу са значително по-големи, най-малко заради факта, че през миналата година академията го пропусна във ‘Вътрешен човек’. Ролята на Максимий определено не е по-силна от миналогодишната, но не забравяйте, че академията има да си връща. Още си спомням как Пачино бе отличен за ‘Усещане за жена’, който едва ли би могъл да се качи и на малкия пръст, на който и да е от ‘кръстниците’. Трети Оскар за Хенкс би изглеждал като лоша шега, независимо от добрата му роля като модерен Робинзон Крузо. В противен случай академията ще изпадне в нелепата ситуация Хенкс да има повече Оскари за главна мъжка роля от легенди като Брандо, Де Ниро, Хофман или Джак Никълсън, което вече ми изглежда малко пресилено. Джофри Ръш спечели своя Оскар за ‘Блясък’ и печалба за ''Quills – Историята на маркиз Дьо Сад'' е меко казано нереална. Шансовете на Ед Харис също са нулеви. Присъствието на иначе много стойностният испански актьор Хавиер Бардем (нашумял със ‘Пердита Дуранго’, ‘Златни топки’ и ‘Между краката’) е като това за ‘Шоколад’ в горната категория – на чисто Кубертеновия принцип ‘важното е да участваш’. Самата номинация за Бардем е признание.
В крайна сметка:

Прогноза на Why Bulgaria: Ръсел Кроу (95% победител); Том Хенкс (5% победител)
Номинациите:
Ръсел Кроу (за ‘Гладиатор’);
Том Хенкс (за ‘Корабокрушенецът’);
Хавиер Бардем (за ‘Преди да падне нощта’);
Ед Харис (за ‘Pollock’);
Джофри Ръш (за ‘'Quills – Историята на маркиз Дьо Сад'')


Оскар за най-добра главна женска роля:
Тук победителят не подлежи на съмнение или поне на мен така ми се струва. Единствената, която може да прави конкуренция на Pretty Women може да бъде Лора Лини за ‘Разчитай на мен’. Хубавата Джулия, която надскочи себе си в ‘Ерин Брокович’ най-после ще получи признанието, което заслужава отдавна. От любимка на публиката, тя вече е любимка и на кинокритиката и най-хонорованата женска звезда в света. Номинацията на Жулиет Бинош е още едно признание за таланта на френската актриса, но и тя вече е носителка на наградата за ‘Английския пациент’ и втори Оскар за не-англо-говоряща актриса изглежда нереален. Джоан Алън и Елън Бърнстийн допълват петицата, но едва ли могат да се надяват на някакъв успех.
Без коментар относно winner-а.

Прогноза на Why Bulgaria: Джулия Робъртс (100% победител).
Номинациите:
Джоан Алън (за ‘Претендентът’);
Жулиет Бинош (за ‘Шоколад’);
Елън Бърнстийн (за ‘Реквием за един сън’);
Лора Лини (‘Разчитай на мен’);
Джулия Робъртс (‘Ерин Брокович’)


Оскар за най-добра второстепенна мъжка роля
Нашият фаворит в тази категория е Бенисио Дел Торо (‘Обичайните заподозрени’, ‘Гепи’), в ролята на мексиканското ченге от ‘Трафик’. Пред угрозата филмът на Содърбърг да остане без златна статуетка, академията едва ли ще пропусне да награди Дел Торо. Най-големият му конкурент би следвало да бъде Хоакин Финикс за ролята си на Комодус макар, че доста задокеански критици твърдят, че изпълнението му в ‘Quills – Историята на Маркиз Дьо Сад’ е доста по-добро. Останалите трима в тази категория са по-скоро за цвят и едва ли биха се намесили в борбата за ‘чичо Оскар’. ‘Мисията невъзможна’, така бих нарекъл спечелването на наградата от страна на Джеф Бриджис, Уйлям Дейфо или Албърт Фини.

Прогнозата на Why Bulgaria: Бенисио Дел Торо (99% победител); Хоакин Финикс (1% победител).
Номинациите:
Бенисио Дел Торо (за ‘Трафик’);
Хоакин Финикс (за ‘Гладиатор’);
Уйлям Дейфо (за ‘Сянката на вампира’);
Албърт Фини (за ‘Ерин Брокович’);
Джеф Бриджис (за ‘Претендентът’)


Оскар за най-добра второстепенна женска роля роля
Компанията изглежда като сблъсък на поколенията, в която всеки би могъл да спечели и въпреки това считаме за определен фаворит Кейт Хъдсън за ‘Почти известни’. Джули Уолтърс си взе своето на английските BAFTA Orange Awards, докато Джуди Денч и Франсис МакДормънд вече са вдигали статуетките, съответно за ‘Влюбеният Шекспир’ и ‘Фарго’. Изненада изглежда номинирането на Марша Гей Хейдън за ‘Pollock’, но както казахме по-горе и за Ед Харис, едва ли е реален претендент за короната. Везните за Хъдсън натежават и поради факта, че това е единствената възможност за академията да оцени изключително добрия филм на режисьора Камерън Кроу (привлякъл вниманието с ‘Джери Макгуайър’). Още повече в случай, че спечели, Кейт Хъдсън ще прибави още една статуетка на рафта над домашното огнище, защото тя все пак е дъщеря на носителката на Оскар за най-добра второстепенна женска роля ..........Голди Хоун.

Прогнозата на Why Bulgaria: Кейт Хъдсън (100% победител).
Номинациите:
Джуди Денч (за ‘Шоколад’);
Марша Гей Хейдън (за за ‘Pollock’);
Джули Уолтърс (за ‘Били Елиът’);
Кейт Хъдсън (за ‘Почти известни’);
Франсис МакДормънд (за ‘Почти известни’)


Оскар за най-добър режисьор
Ето тук борбата трябваше да бъде безмилостно жестока макар, че академията направи всичко по силите си за да предопредели избора до две имена. Двете номинации на колоритния Стивън Содърбърг (‘Секс, лъжи и видео’, ‘Извън контрол’) бяха последното нещо, което трябваше да се случи. Номинирайки го както за ‘Трафик’, така и за ‘Ерин Брокович’ академията му направи мечешка услуга. Признание и рекорд в историята на Оскарите – да, но шанс за успех – не, защото българската поговорка, че когато седнеш на два стола в крайна сметка падаш и от двата, е в сила и зад океана. Присъствието на Стивън Долдри за ‘Били Елиът’ е необходимо, но не и печелившо. В крайна сметка академията си остави вратичка за ‘сделка’ с Ридли Скот и неговия ‘Гладиатор’. В случай, че Оскарите станат в повече за римската сага, то категорията отива задължително в ръцете на Анг Лий за ‘Тигър и Дракон’, така както се случи и на раздаването на ‘Златните глобуси’.
И така, в ‘най-отворената’ категория,

Прогнозата на Why Bulgaria: Анг Лий (60% победител); Ридли Скот (40% победител)
Номинациите:
Стивън Долдри (за ‘Били Елиът’);
Анг Лий (за ‘Тигър и Дракон’);
Стивън Содърбърг (за ‘Трафик’);
Стивън Содърбърг (за ‘Ерин Брокович’);
Ридли Скот (за ‘Гладиатор’)


За останалите категории:
Борбата между ‘Гладиатор’ и ‘Тигър и Дракон’ ще продължи с пълна сила и в категориите за ‘най-добър оператор’, ‘най-добра сценография’ и ‘най-добра музика’. При ‘монтажа’ и ‘костюмите’ обаче, очакваме пълна победа за техническите лица и шивачите на Ръсел Кроу и компания. Статуетката за ‘най-добър чуждоезичен филм’ е може би най-сигурната в 73-тата церемония на наградите и тя ще е за ‘Тигър и Дракон’. Тук изненадата би била, все едно ‘Черноморец’ да стане шампион в ‘А’ група, което автоматически означава, че ‘Гладиатор’ ще спечели за ‘най-добър филм’ на годината. В категорията за грим положението е сложно и без ясно изразен фаворит измежду вампирската външност на Уйлям Дейфо, ужасиите на ‘Клетката’ или зелената кичозност на ‘гринча’ на Джим Кери. Категорията ‘най-добра песен’ изглежда отворена, но не забравяйте, че има парче от филм на Дисни, а именно ‘The Emperor’s New Groove’, както и това на Бьорк от ‘Dancer In The Dark’. Номинациите за звук са още една възможност за ‘Гладиатор’ да добави Оскар от техническа категория, като тук силна компания са двете морски предложения ‘U-571’ и ‘Перфектната буря’. При визуалните ефекти конкуренция на ‘Гладиатор’ са ‘Перфектната буря’ и ‘The Hollow Man’ на Кевин Бейкън, Елизабет Шу и компания, като нищо чудно именно този филм да бъде отличен, предвид предпочитанията на академията към ‘невидими’, ‘извънземни’ и всякакви други холограми. Решено ли е обаче да се напълни кошничката на Ридли Скот, никой не би могъл да го спре. Положението със сценариите винаги е било интересно. При адаптациите ‘Тигър и Дракон’ ни изглежда най-голям фаворит, докато при ‘оригиналните сценарии’ положението е доста по-завързано. При нормални обстоятелства и при академична безпристрасност тази категория би следвало да е запазена за ‘Почти известни’, но тук е ............. ‘особено оригиналният сценарий’ на ‘гладиатор-чето’, който поне на мен ми обърка представата за Рим. Но нейсе, на американците им се понрави, ....... пък и от времената на ‘Бен Хур’ и ‘Спартак’ такова зрелище не бяха гледали. Кой ти гледа сценария, щом хляба и зрелището са на лице. Така, че нищо чудно и да го наградят за тази ‘особена оригиналност’.
В крайна сметка поне на мен (като човек реалист и познавач) ми липсват няколко номинации като например на Мишел Йео и Зианг Зии (името никога не можем да го спелваме, нито американците, нито ние европейците) за ‘Тигър и Дракон’, на Клууни и братя Коен за оригиналния ‘О братко, къде си?’ или на Бьорк за ‘Dancer In The Dark’.
Обаче, Америка си е Америка и тя има своя вътрешна логика.

И ако говорим за логика то крайната прогноза на Why Bulgaria е, че ‘Гладиатор’ е обречен да спечели минимум 6 Оскара (максимум 9), докато ‘Тигър и Дракон’ е сигурен победител поне за 3 статуетки (повече от 4 би означавало ‘издънка’ на римската сага, което академията едва ли ще позволи). Бенисио Дел Торо и Джулия Робъртс ще си вземат своето. Много възможно е ‘Корабокрушенецът’ на Земекис и Хенкс да си тръгне с празни ръце. За другите победители говорихме надълго и нашироко и все пак ....... само академията ще знае за кого е гласувала.

Очаквайте за първи път в България един час след завършването на церемонията exclusive материал, КОЙ с КОГО дойде в Шрайн Аудиториум, с КОГО и с КАКВО си отиде, успя ли с първия си хост Стив Мартин да замести легендата Били Кристъл или НАЙ-ВЕЧЕ как премина 73-тата церемония по раздаването на наградите ............... And The Oscar Goes To .................

Не забравяйте да гласувате в голямата анкета на Why Bulgaria за Оскари 2001

Carlos

Няма коментари:

Публикуване на коментар