понеделник, 26 март 2001 г.

A Night At The Oscars

Чичо Оскар!

02.30 часа

Пред телевизора съм. Будувам. За десета година поред. И как няма да будувам. Нощта на Оскарите е. До мен кротко дреме малко ‘уокърче’ и се опитва да стопи двете бучки лед. Едва ли ще е първото и последното. Тази нощ в Шрайн Аудиториум се раздават златните статуетки, които променят живота на звездите. Тези звезди оттатък океана, които превръщат киното в мечти, т.е Вечерта на мечтите е, и аз не мога да я пропусна.
Пък и сме обещали Why Bulgaria да е първият български сайт в историята на българското Интернет-общество, който половин час след приключването на церемонията да излезе exclusive с превю за най-шеметната вечер на годината.
Започвам да отпивам от чашата с ‘уокърчето’ и да го меся с кафе. Пръстите ми шарят по HP-то. Вечерта ще е дълга.
Скелето пред Шрайн Аудиториум най-после е вдигнато нищо, че след себе си е оставило петима ранени. Червеният 2900 квадратов килим е опънат. Статуите на ‘чичо Оскар’ гордо са изпънали вратовете си и чакат гостите си. Феновете нощуват в палатки около залата от два дни. Наоколо има всичко. От пратките на ‘Fed Ex’, които напомнят за професията на Том Хенкс от ‘Корабокрушенецът’ до бутафорни гладиаторни мечове. Всеки стиска палци да види любимеца си, да извика по американци, да му щракне едно кандро и да си отиде доволен в къщи.
Нощта на Оскарите е.
По предварителни данни една дузина агенти на ФБР щъкат около Шрайн Аудиториум за да слухтят около евентуални атентатори на Ръсел Кроу, който е получил смъртни заплахи през последните дни.

02.45 часа
Червеният килим започва да напъва мишци посрещайки първите си гости.
Една от първите пристигнали е Джоан Алън, която е номирана за най-добра женска роля за ‘Претендентът’. В плътна червена рокля около врата Алън обяснява, че е била под душа и слушала пеещия си папагал, когато разбрала, че е получила номинация. Бен Стилър не очаква да спечели Оскар, след като и не е номиниран. Гаджето му гордо се перчи в турскосиня рокля на Версаче с деколте, от което можеш да получиш сърдечен удар. Най-големите претенденти на вечерта все още се опитват да паркират осемметровите лимузини. Не те разбира се. И шофьорите са хора. Все пак има още час преди Стив Мартин да започне първото си хостване на Оскарите.

03.15 часа
Стинг се е запътил за да изпълни песената си от номинирания пълнометражен филм на Уолт Дисни ‘The Emperor’s New Groove’. Дали ще последва примера на Елтън Джон и Фил Колинс, които грабнаха статуетките за филмите на Дисни ‘Цар Лъв’ и ‘Тарзан’? Ханс Цимър, обяснява на родния си немски език, какво чудо е да преминаваш от парти на парти в нощта на Оскарите и очаква поредния си Оскар за най-добра музика за ‘Гладиатор’. Все пак това е седмата му номинация въпреки, че би се радвал да спечели и неговият кумир Енио Мориконе за филма ‘Малена’, което е ‘едва’ петата номинация на италианския маестро. Дотук мъжете изглеждат повече от стандартно. Черни костюми или блейзъри от Версаче или Армани със стандартна тъмна вратовръзка или папионка. Ах как ми липсва Самюъл Джаксън и неговата задължителна реклама на ‘Кангол’ и стил на обличане ‘Холивуд посреща братята от Харлем’. Хоакин Финикс и неговото Армани са дошли с майка си. Всяка година има по един такъв, я с майка си, я с баба си. На близо е и сър Антъни Хопкинс. Английският джентълмен разказва, че през този ден е правил същото както и през предния. Закуска, крос и айде на Оскарите. Човекът е свикнал, как да бъде нервен. Да не му е за първи път. Най-вероятно ще презентира някоя награда. Малко време остава и ще разберем.

03.35 часа
Първата ‘тигрица’ е на свобода. Ослепителната Мишел Йео споделя, че никога не би пропуснала вечер като тази. Цели три часа й е отнело гримирането, поставянето на бижутата и обличането на страхотната рокля на хонгконгския дизайнер Ченг (отговорен и за костюмите на ‘Тигър и Дракон’). Черната рокля със сиви пайети олицетворявала тигъра и дракона. Че кой друг? Кейт Хъдсън, която е и нашият фаворит за най-добра второстепенна женска роля, не е облякла роклята на майка си, както предположиха някои таблоиди. Светлосинята одежда на ресни е била проект на дизайнерката Стела МакКарти. Хъдсън е придружавана от съпруга си Крис Робъртсън. На дневен ред е Лора Лини с познатата си руса коса, хваната на кок. Червената рокля на Валентино контрастира с черния смокинг Армани на баща й. Шестата номинация на Елън Бърстийн не е нищо ново за академията. Новото е, че Бърнстийн е придружавана от сина си, а около врата й изящно пада бижу, наречено The Sunny King на Кристиян Диор, което дизайнера й е заел за нощта на Оскарите.

03.50 часа
Задава се втората голяма група ‘номинирани’. Ед Харис, Джуди Денч с някаква странна червено-черна рокля (червеният бил любимият цвят на съпруга й), Джофри Ръш и …. семейство Дъглас, като Men and Wife In Black. Майкъл надълго и нашироко обяснява, що за вкус имала Катрин-Зита. Дани Де Вито използва момента и shake hands с Майкъл Дъглас, който изглежда в познатия си стил на банкер от Уолстрийт. Дани Де Вито пък има вид на еврейски счетоводител. Анджелина Джоли е единствената жена до момента, която не е облечена в рокля. Кремав панталон се поддържа от бяло широко отворено сако на Долче и Габана, което с нескрито любопитство показва две от най-желаните ‘неща на Холивуд’. Ослепително. Хитът на вечерта. Морган Фриймън декларира за пореден път липсата си на вкус гарнирайки черния смокинг на Версаче със слънчеви очила, които биха отивали повече на Дейвид Хаселхоф от Baywatch. Сигърни Уивър е една от примите на вечерта с червена рокля на Галиано с един ръкав и с голяма изкуствена орхидея на рамото си. Том Хенкс не спира да маха на феновете си. Мустак на три дни разваля настроението от иначе ‘прекрасната’ комбинация на черен смокинг с безвкусна бяла рокля на малки черни ромбоидчета, носена от неговата половинка.
И внимание, всичко живо пищи, а часът е вече 04.10.

04.10 часа
Дженифър Лопес е тук в пепеляво-сиво. Не мога да го опиша. Панталоните са като за сафари, горната част е ….. Гледайте задължително репортажа по БНТ. Имам чувството, че вече горната част от чекмеджето на Лопес няма да ми е интересна. Всичко живо чакаше звездата да се разголи на екрана. Абе вие церемонии не гледате ли? Това ще са поредните снимки в jpg или gif формат, които още утре ще разкрасят уолпейпъра ми. Какво повече да кажа?
Джулия Робъртс не си е приготвила речта за приемането на наградата, но въпреки това разкрасява церемонията, не само с избора на черно и бяло на Валентино. Дали Валентино ще е подходящ за чичо Оскар? Със сигурност. Испанският мъжкар Бардем все едно сега е станал от леглото и наболата му на иглички коса контрастира със станалата вече традиционна комбинация ‘черен костюм-бяла риза’. След 4 часа и аз трябва да навлека тази комбинация. Бенисио Дел Торо, който произлиза от семейство на адвокати, токущо е долетял от Орегон, където снима филм с Томи Лий Джоунс.
Самюъл Джаксън е без шапка ‘Кангол’ и традиционното Армани изглежда самотно. Ръсел Кроу сипва шипка сол в блюдото на мъжката половина със значително по-дълго черно сако и черни очила. Жулиет Бинош печели приза за ‘най-лошо облечена жена’ с вид на старлетка от края на Първата Световна.

04.22 часа
Извинявам се. Не бях видял Бьорк и призът за ‘най-лошо облечената жена на церемонията’ се печели от нея. Безапелационно. Облечена в нещо подобно на рокля във формата на бял лебед, чиято червена човка ‘почива в мир върху гърдите й’. Леле мале.

04.30 часа
And The Oscars Goes To.
Започна се
Стив Мартин! Твой ред е!

Планетарно шоу с движещи се планети представя ‘горещи и незабравими’ моменти от раздаването на наградите през годините. Пряко се включва американският космическият модул ‘Дестъни’ на фона на холограма на Стив Мартин. Началото е дадено. Първите минути са за група шегички за данъците, гейовете, австронавтите, дизайнерите и няколко доста странни забивки по адрес на Елън Бърнстийн, Кейт Хъдсън и Ръсел Кроу, като от последната на австралийския ‘гладиатор’ не му става много приятно. Добрата шега е, че както каза и Стив Мартин имаме ‘пет часа’. Чакай бе човек, аз от 08.30 съм на работа.
Най-общо казано one man show на Стив Мартин, което повече ми прилича на Saturday Night Live, но ми липсва Били Кристъл и неговите музикално-сценични каламбури.

04.45 часа
Катрин Зита-Джоунс представя номинациите за първата награда, която ще бъде раздадена тази вечер.
And The Oscars за сценография Goes To Тим Йип за ‘Тигър и Дракон’.
Анг Лий трудно сдържа усмивката си. Тигърът започна похода си.

04.50 часа
Ето и първата голяма борба за тази вечер.
Никълъс Кейдж обявява, че Оскар за най-добра второстепенна женска роля се присъжда на …….. първата голяма изненада на вечерта Марша Гей Хейдън за филма ‘Полък’. Дали пък тази година ще ми е първата, в която ще ми се изплъзнат прогнозите. Абсолютният аутсайдер в прогнозите прибра златната статуетка. Америка ли се променя, академията ли? Едва ли някой е очаквал този избор, предвид силната кандидатура на Кейт Хъдсън.

04.56 часа
Ръсел Кроу представя номинираните за най-добър монтаж. And The Winner Is ……..втората изненада за вечерта Стивън Мироне за ‘Трафик’. Тук като, че ли бе запазена територия за ‘Гладиатор’? Дали пък академията не е решила да отцепи яко римската сага. Започвам да се съмнявам в здравия разум на академията. До този момент церемонията се развива по абсолятно изненадващ начин. Две от дванадесетте номинации на ‘Гладиатор’ вече са в историята.
Холи Бери представя на сцената Стинг, който изпява първата номинация за оригинална песен на година от анимацията на Дисни ‘The Emperor’s New Groove’.

05.12 часа
Вечно-бременната половинка на Уорън Бийти Анет Бенинг представя първата номинация за най-добър филм на годината ‘Ерин Брокович’. Затявам дъх, защото на сцената в страхотна черна рокля се появява разбивачката на мъжки сърца, испанската, а вече и холивудска numero uno Пенелопе Круз. Оскарът за най-добри косюми отива в ръцете на Джанти Йейтс за ‘Гладиатор’. Крайно време беше. Стив Мартин не пропуска да напомни, че Пенелопе Круз се е снимала във филми със заглавия ‘Жената отгоре’, ‘Бяла плът’ и ‘Blow’ (това си го преведете сами).

05.18 часа
Ослепителната Анджелина Джоли връчва Оскар за най-добра второстепенна мъжка роля на Бенисио Дел Торо за ‘Трафик’. Това е. Тук прогнозата на Why Bulgaria беше перфектна. Втори Оскар за ‘Трафик’. Повече от заслужено. Време за реклама.

05.27 часа
Кретенът Майк Майърс, който съм запомнил с ‘Остин Пауърс’ и ‘Светът на Уейн’ предава в ръцете на триото звукови техници, начело със Скот Милън Оскар за най-добър звук за ‘Гладиатор’ и на Джон Джонстън за звукови ефекти за филма ‘U-571’.
На сцената се появяват импровизирани кунг-фу-файтъри по време на изпълнението на парчето ‘A Love Before Time’ от ‘Тигър и Дракон’, втората номинация за най-добра оригинална песен на годината. Коко Лий изпълнява песента под диригенството на маестро Бил Конти (съпруг на София Лорен).
American Sweetheart Джулия Робъртс излиза за първи път на сцената и произнасяйки името на Питър Пау, вижда Анг Лий, който скача в прегръдките на оператора си. И така Оскарът за най-добър оператор отива в ръцете на ‘Тигър и Дракон’. Питър Пау произнася 45-секундна благодарствена реч на китайско-английски лангуидж, като успява да изброи поне ‘30 китайски и 5 английски имена’, без които кариерата му е щяла да бъде на ‘кота нула’. Една от най-заслужените награди за филм, който дълго ще се помни със своята ненадмината визия.
На Морган Фриймън се пада заслугата да представи, втората номинация за най-добър филм на годината ‘Тигър и Дракон’, докато водещият споделя, че гледайки филма не видял нито тигри, нито дракони, да не говорим за промъкващи се тигри или прикрити дракони. Тъпо Стиви, тъпо, очаквах такава забележка.

05.45 часа
Оскарът за най-добър грим отива в ръцете на Рик Бейкър и Гейл Райън за нашият общ приятел ‘Гринч’
. Справка Why Bulgaria.
На сцената излиза Негово Величество Дъстин Хофман за да връчи почетният Оскар за първи път в историята на академията на оператора Джак Кардиф. Всички са на крака гледайки кадри от шедьоврите ‘Война и мир’ или ‘Африканската кралица’.

06.00 часа
Сипвам си ново ‘уокърче’ за да прави компания на първото, а ледчетата са отлетели в небитието. Междувременно вървят наградите за документални (късометражни и пълнометражни) филми, представени от Самюъл Джаксън. Сара Джесика Паркър представя третото номинирано парче за най-добра оригинална песен на годината ‘A Fool In Love’ от филма ‘Запознай се с нашите’. Интересното в случая е, че за композитора Ранди Нюмън това е 14-та (!!!!) номинация в тази категория. Сюзън Кофс, бивша членка на ‘Бенгълс’ прави компания на пиантист-чичко с вид на Вили Казасян, както проникновено вметва съпругата ми, която опитвам да приспя от пет часа, ама неще и неще. За първи път от 10 години насам, т.е откакто се познаваме не спи по време на Оскарите и то през първата ни семейна година. Какво ли да очаквам след 10 години?
Междувременно Стив Мартин обявява, че ФБР е съобщило името на телефонния терорист, заплашвал Ръсел Кроу и ….. Том Хенкс трябва да се срамува от това. Хенкс се срамува и камерата не пропуска да го овековечи.
Мишел Йео и Най-Бързият Спусък на Запада Чоу Юн Фат обявяват, че ‘Гладиатор’ печели третия си Оскар в категорията ‘най-добри визуални ефекти’. Четирите статуетки са отнесени от Джон Нелсън, Тим Бърк и компания.

06.15 часа
Сигърни Уивър представя третата номинация за най-добър филм на годината ‘Гладиатор’, като не пропуска да отбележи, че вече е работила два пъти с режисьора на филма Ридли Скот. Някой спомня ли си ‘Пришълецът’ от далечната 1979 година?
Голди Хоун явно разочарована като майка, че дъщерята Кейт Хъдсън изтърва статуетката, започва серия от говорни лигавщини за да представи цигуларят Ицхак Пърлман и виолончелистът Йо-Йо Ма, които в непродражаем стил изпълняват live откъси от номинираните саундтраци за най-добра музика към филм. Определено един от силните моменти на вечерта. И Оскарът за най-добра оригинална музика (както го водят американците) отива в ръцете на ……. дръж се адаш ……… Тан Дун за ‘Тигър и Дракон’. Три пъти йо-йо-йо, и нашият фаворит е вече три пъти носител на Оскар.
Сър Антъни Хопкинс представи избора на академията за наградата ‘Ървинг Талбът’ в лицето на италианския продуцент Дино Де Лаурентис. И пак всички са на крака за да посрещнат човекът, който осигури финансирането на такива филми като ‘Пътят’, ‘Нощите на Кабирия’, ‘Ватерло’, ‘Серпико’, ‘Рагтайм’, ‘Кинг Конг’, ‘Дюн’, ‘Конан Варваринът’, ‘Синьо кадифе’ и последната му работа ‘Ханибал’. Дино започнал кариерата си в края на 50-те години гордо представя с италиански акцент петчленната си la familia, начело със съпругата му ко-продуцентката Марта Де Лаурентис.

06.40 часа
Уинона Райдър с отвратителната си прическа (жена ми все още не спи и ми подаде този синоним изпод завивката) покани на сцената Бьорк за да изпее четвъртата номинирана за най-добра песен ‘I Have Seen It All’ от филма ‘Dancer In The Dark’, където исландката изпълнява и главната роля. Пак повтарям ‘най-идиотската дреха’ на вечерта. Това едва ли е изненада за познавачите на исландката. Жена ми продължава да дудне епитети. Време е да заспива.
Джон Траволта и традиционният In Memoriam показаха лицата от екрана, които вече са поели по пътеката към небето. 2000 година ни остави без вечният любовник Дъглас Феърбанкс Джуниър, Джулиъс Епщайн (сценаристът на ‘Казабланка’), първичният Херкулес Стив Рийвс, Виторио Гасман, сър Джон Гилгууд, сър Алек Гинес и вечното сърдито старче Уолтър Матау. Лека им памет.

06.50 часа
Най-интересното тепърва предстои.
Джулиет Бинош е на път да връчи Оскарът за най-добър чуждоезичен филм на ‘Тигър и Дракон’. И изненада няма. Той е. Четвъртата статуетка е превзета.
Бен Афлек представя четвъртата номинация за най-добър филм на годината ‘Трафик’.
Ох на мама Джени-Джени Лопес (справка Why Bulgaria) включва старият групар Боб Дилън via satellite от Австралия, който изпълни петото номинирано за най-добро парче от филма ‘The Wonder Boys’. И Джени връчва наградата за най-добра оригинална песен на Боб Дилън за парчето ‘Things Have Change’ …… по сателита.

07.05 часа
Видимо напълнялата Хилъри Суонк направи …………. Вътрешният Човек Максимус Ръсел Кроу най-после носител на Оскар за най-добра главна мъжка роля. Хилъри Суонк направи и мен особено щастлив, защото не можех да си представя, че академията ще загърби Де Ниро, Никълсън, Пачино, Нюмън, Хофман или Брандо и ще направи Том Хенкс по-велик актьор от тях. След серията ‘L.A Confidential’, ‘The Insider’ и ‘гладиатор’-чето, нямаше начин, просто нямаше начин академията да не си върне версиите. Започвам да се успокоявам. Нещата тръгват към логичния си край. Четвърта статуетка за римската сага.
Ашли Джуд завършва представянето на петте номинирани за най-добри филми с продукцията на Miramax ‘Шоколад’.
Легендата Джули Андрюс връчва почетен Оскар на сценариста Ърнест Лиймън, подписал с перото си ‘Хелоу Доли’, ‘Север, северозапад’, ‘Кралят и аз’.

07.25 часа
Кевин Спейси връчва Оскар за най-добра женска роля на ……. няма да има изненада …. на Pretty Woman American Sweetheart The First Female Star Of America Джулия Робъртс. И тя грееше, грееше, пусна и една две сълзички и показа защо е № 1 в света на шоубизнеса. Некоронованата кралица беше много развълнувана и поиска да спести телевизионно време, въпреки това бе една от най-искрените на сцената на Шрайн Аудиториум, споменавайки всички номинирани, режисьора Содърбърг, ко-продуцента Дани Де Вито. Завършекът на иначе ‘спестяването на телевизионното време’ бе прекрасно изигран с поздрави за всички, гаджето Бенджамин Брат и задължителното ‘I’m So Happy’.
Още една легенда постигна мечтата си.

07.35 часа
Идва време на сценариите, точно три часа след началото на церемонията. Едва ли Стив Мартин ще успее да подобри рекорда от 4 часа и 9 минути, поставен през миналата година от Били Кристъл.
Наградите връчва Том Хенкс. Номинациите от Шри Ланка съобщава via satellite Артър Кларк . Оскар за Най-добър адаптиран сценарий е в ръцете на Стивън Геън за ‘Трафик’ и трета статуетка за филма. Оскар за Най-добър оригинален сценарий печели Камерон Кроу за филма ‘Почти известни’.

07.45 часа

Специалистът по невъзможни мисии Том Круз отваря плика и прочита името на ….. да това е годината на изненадите …… най-добър режисьор е Стивън Содърбърг за ‘Трафик’. На пръв поглед двете номинации за Содърбърг за ‘Трафик’ и за ‘Ерин Брокович’ го бяха изкарали от играта. Наличието на Анг Лий и Ридли Скот изглеждаше повече от внушително. Или двама се караха, третият спечели.
Поздравления за един от най-талантливите режисьори в последните 15 години и оставил на поколенията ‘Секс, лъжи и видео’, ‘Извън контрол’.
Пет минути по-късно победата на ‘Гладиатор’ изглежда сигурна.
Оскар за най-добър филм на 73-тата церемония се присъжда на ‘Гладиатор’. Петте статуетки са вече факт. И наградите са към своя край. Време е звездите да се отправят към безкрайните гала-вечери. 3 часа и 24 минути след началото си панаирът на суетата е завършил.

Равносметката показа, че макар и за пръв път Why Bulgaria улучи 4 от 6 най-важни категории. Ясно следва да се каже, че даже и корифеите на щатската киножурналистика Роджър Ебърт и Джоу Зигъл не познаха категориите за ‘най-добра второстепенна женска роля’ и за ‘най-добър режисьор’. В крайна сметка нашата прогноза бе за шест статуетки за римската сага, а тя се оттърва само с пет. Прогнозирахме минимум три за ‘Тигър и Дракон’, като заложихме, че при провал на ‘Гладиатор’ в някои от категориите, за ‘тигъра’ може и да излезат повече златни статуетки. Познахме, оказаха се четири. Към големите победители на вечерта обаче следва да прибавим и ‘Трафик’, който освен, че спечели задължителното чрез Дел Торо и монтажа, успя и в други две категории. Най-голямата изненада безспорно е наградата на Марша Гей Хейдън.
Наградите на ‘Гринч’ за грим, ‘U-571’ за звукови ефекти и на ‘Почти известни’ за оригинален сценарий изглеждат повече от логични.
За първи път от доста години насам три филма си разделиха господството, а като прибавим и Оскарът на Джулия Робъртс, най-после Содърбърг си заминава удовлетворен за в къщи.
Стив Мартин се представи на прилично ниво с някои по-солени от необходимото шегички, но определено задмина Упи Голдбърг като водещ. Били Кристъл обаче си остана тера инкогнита за Мартин.
Определено слабо шоу, без особени пикови моменти откъм балет, музика и декори.

08.05 часа
Време е за работа. След една година отново ще сме на линия.
През последните шест часа с Вас беше Carlos от Why Bulgaria.

Carlos

Няма коментари:

Публикуване на коментар