Сага за мухерес-а, кохонес-а, сон-а и корасон-а
‘Човекът с кожения каскет’ както още го наричат е уникален талант. В кубинските музикални среди Ферер винаги е бил синоним на чувствено пеене, характерно с привидно спокойствие и ......... дълбоките тъжни очи, които Вендерс запечата във финалните кадри на филма. Като чист представител на школата на Сантяго Де Куба, той е един от малкото музиканти успели да смесят звука на ориенте с традицията на хаванската инструментална и вокална техника.
Времето на второто му прераждане за музиката съвпадна с голямото завръщане на кубинската музика в края на 90-те годинr на вече миналия век. Аблумът Buena Vista Social Club и последвалото Грами изиграха изключителна роля в живота на Ферер. Едноименният филм на Вим Вендерс (за който ще си говорим отделно на страниците на Why Bulgaria и който може да бъде гледан за втори път на територията на България по време на тазгодишния Мюзик Филм Фест) е заснет точно по времето на записите на дебютния албум на Ферер. Албумът носи неговото име, но всъщност е втората среща на всички участници от оригиналната формация. За този албум Ферер получи и награда Грами за най-добър нов латино-изпълнител, което си беше поредната американска ……. гавра. Не може да наградиш Ферер като ‘нов изпълнител’ при положение, че както казахме и в част І за него, кариерата му започва в началото на 40-те години. Дебютният албум показва силата на Ферер при изпълнението на болеро, нещо което не е характерно за цялата му кариера, предвид куриозния факт, че първото болеро, записано от Ибрахим Ферер е Dos Gardenias за едноименния Buena Vista Social Club. Болеро-дуетите на Ферер и Омара Портуондо са истински шедьоври, да не говорим за онази сълза, изпусната от Омара при изпълнението на култовата композиция Silencio.
Записите за дебютният му албум са истинска история, сътворена под ръководството на Хуан Де Маркос Гонзалес и с участието на вечните му приятели Рубен, Компай, Качаито, Пио и Омара. Благодарността към Хуан Де Маркос, който от своя страна е поласкан да работи с Ферер, е голяма. При дебютните записи на новата група на Гонзалес Afro Cuban All Stars, Ферер е задължителният участник и гордо се кипри с червените си и жълти ризи на обложките на диска.
Дълбоко религиозен Ферер споделя по този повод: ‘Един ангел дойде и ме взе, казвайки, Чико, ела и направи този запис. Не исках да го послушам, защото бях спрял да пея, бях се предал. Сега обаче имам собствен албум и съм много щастлив. Мисля за втори, ще участвам в A Toda Cuba Le Gusta и няма да ми се налага да чистя повече обукви’.
Нека да проследим историята на награждаването с наградата Грами за дебютния му албум. На 72-церемония по връчването на наградите единствения конкурент на Ферер за отличието е другият кубиниски гранд групата Los Van Van, организирана от Хуан Формел, която обаче спечели грамофончето си година по-късно за албума си Llegу Van Van. В дните на връчването на наградата се провежда хаванския музикален фестивал. Ферер е хедлайнер на фестивала и е пял с групата си при откриването на фестивала. Вечерта преди церемонията Ферер има концерт в Heredia Theater в Сантяго Де Куба, който се пръска по шевовете. На сутринта Ибрахим пътува за следващия си концерт в град Лас Тунас, който се намира на 1000 километра от Хавана и в който редовната телефонната връзка е истински лукс. Фестивалът е в разгара си. На сцената са Елио Рейес, Чарангин и Ла Оригинал де Манзарило. Директорът на фестивала Адалберто Алварез си спомня: ‘Вестта, че Ибрахим е спечелил Грами се разпространи още същата вечер из цяла Куба, защото това беше победа на кубинската традиционна музика. Нощният живот закипя с нова сила. Хората танцуваха и пееха. Удостояването на Ибрахим с наградата дойде в може би най-добрия възможен момент, по време на нашия втори son-фестивал, няколко дни след изключителния му концерт при откриването. Ибрахим е son-изпълнител пар екселанс и тази награда е признание за всички кубински музиканти в този жанр. Това е победа за всеки един от нас’.
Думите от устата на Алварез звучат особено патриотично, още повече, че самият той неколкократно е концертирал в Щатите с групата си Adalberto y su Son.
Признанието за Ферер дойде в момент, когато бе налице изключително съперничество между музикалните генерации в Куба, старото поколение традиционни son-изпълнители и младото поколение, което се опитва да наложи ново кубинско звучене, пречупено през модерните лейтин-концепции и комерсиализирането на салсата.
Година по-късно студиото Egrem започна и издаването на компилациите на Ферер от годините с Пачо Алонсо, наречени Ibrahim Ferrer y Los Bocucos и излезлият през миналата година сборен албум с композиции от периода 1960-1961 години Que Buena Esta. Междувременно Ферер гостува и в дебютния албум на Омара, продуциран отново от World Circuit, в лицето на Ник Голд и Рай Куудър и във втория албум на Afro Cuban All Stars със зглавието Distinto Diferente.
А за най-големите ни фенове и както стана вече традиция текста на емблематичната ‘Dos Gardenias’ от Buena Vista Social Club Албумът. Композицията е написана от Изолина Карило през 1930 година и част от задължителния репертоар на всеки уважаващ себе си son-изпълнител. Един от най-известните кубински бенд-лидери Антонио Мачао прави песента популярна в Испания в началото на 40-те години. Мачао почива през 1995 година в Севиля, като на неговото погребение, минути преди да бъдат хвърлени първите шепи пръст Компай Сегундо изсвирва това парче in memoriam. Ферер научава ‘Dos Gardenias’ по време на съвместните си концерти с Бени Море през 50-те години в ‘Авилар Клуб’ в Хавана.
Dos gardenias para ti Con ellas quiero decir: Te quiero, te adoro, mi vida. Ponle toda tu atención Porque son tu corazón y el mio. Dos gardenias para ti Que tendrán todo el calor de un beso De esos besos que te di Y que jamás encontrarás En el calor de otro querer. A tu lado vivirán y te hablarán Como cuando estás conmigo Y hasta creerás que te dirán: Te quiero. Pero si un atardecer Laa gardenias de mi amor se mueren Es porque han adivinado Que tu amor me ha traicionado Porque existe otro querer. | Two gardenias for you With these I mean to say: I love you, I adore you, my life. Look after them because They are your heart and mine. Two gardenias for you With all the warmth of a kiss. Like those kisses I gave you Kisses that you will never know In embrace of another. They will live beside you And talk to you as I do. And you will even believe, that you hear them say: 'I love you.' But if one late evening The Gardenias should die, It's because they know That you have betrayed me And that you love another. |
Очаквайте в BUENA VISTA ИСТОРИЯ или Сага за мухерес-а, кохонес-а, сон-а и корасон-а Част VІІІ – Рубен Гонзалес (Пианистът)
Carlos
Няма коментари:
Публикуване на коментар