сряда, 27 декември 2000 г.

BUENA VISTA ИСТОРИЯ. Част ІІ – Всичко започна през 1996 година

или
Сага за мухерес-а, кохонес-а, сон-а и корасон-а

Ние не сме фенове на Buena Vista Social Club, ние сме маниаци, от тези в добрия смисъл на думата, от тези за които МУЗИКАТА има значение. Прослушахме Buena Vista Social Club отдавна, назад във времето когато самата дума не говореше на никой нищо, но не искаме да задържаме фийлинга за себе си, да крием информацията, да скатаваме записите в килера и да се правим на сноби. Ние просто, както многократно заявихме, сме едни от първите посветени и може би най-големите и начетени техни фенове в България.

Майната им на чалгарите, ИСТИНСКАТА МУЗИКА е над всичко и феноменът Buena Vista Social Club е част от това послание.

През 1996 едно студио, една фирма, един продуцент и един мога смело да кажа гениален китарист преоткриха Куба и се отправиха да запишат албум с етно-музика без даже и да подозират общественото значение на това което щеше да се случи и магията, която ще завладее света.

Студиото и едноименната фирма се наричат World Circuit и са базирани в Англия, а продуцентът бе Ник Голд. Посланникът и откривателят на феномена бе Рай Куудър, който вече бе горд носител на Грами, Златни Глобуси, Оскар и т.н за невероятните си албуми и онзи убийствен саундтрак на ‘Париж щата Тексас’ на приятеля си Вим Вендерс. За Рай Куудър и Вендерс ще говорим отделно в някоя от следващите части на поредицата ‘BUENA VISTA ИСТОРИЯ’.

Желанието на Куудър, придружаван от сина си Йоаким, и продуцента Ник Голд е просто да запишат албум с кубинска музика, ровейки се в музикалните архиви на века и да извадят на бял свят записи, който за мнозина (най-вече за Кубинското културно министерство) вече не съществуват. Основната цел на пътешествието е прочутото студио Egrem, което помни почти всички музикални събития в историята на Куба. Първият човек, привлечен за каузата, който е и основната свръзка на Куудър е Хуан де Маркос Гонзалес (и за него ще има отделна глава от ‘BUENA VISTA ИСТОРИЯ’ .

Задачата на Хуан де Маркос е да открие за Куудър музиканти, които имат желанието да участват в албума. Оказва се обаче, че почти всички легенди от музикалната история на Куба са живи, пушат доволно пури по улиците на Хавана и се наслаждават на старините си, кой както го разбира ЖИВОТА.

По-късно Куудър ще заяви: ‘Легендите бяха живи’.
Тази фраза се превръща и в лайтмотива на последвалата експанзия и рекламна вълна около Buena Vista Social Club.

Какво всъщност означава заглавието?

Колкото и да разпитват за този клуб, малко са жителите на Хавана, които си спомнят за него. Повечето отговори са, че винаги са знаели за него, че се намира някъде зад ъгъла или зад онази улица, в пряката отсреща. Тоест навсякъде и никъде по улиците на Хавана, в сърцето на колониална Куба, в балните зали на Батиста и неговото обкръжение, бляскавите казина и музикални клубове от 30-те до 50-те години.
Помнят го само легендите.

Основното в музиката е нейното съдържание, нейният ентусиазъм и автентичност, това търси и Куудър. Можеш да сложиш микрофона и да се потопиш в магията. Престъпвайки прага на Egrem Studios Рай Куудър се потапя в една историческа атмосфера. В студиото все още кротко дреме прочутото пиано на Рубен Гонзалес (и за него ще има отделна глава от BUENA VISTA ИСТОРИЯ , на което е записано ‘Guaguanco a Todos los Barrios’, където през 50-те са записвали легендите Арсенио Родригес и Бени Море. Самият Куудър продължава: ‘Те са били в това студио, разхождали са се, пушили са любимите си пурети и всичко е било фокусирано в средата, където микрофонът е отразявал цялата истина и импровизация на кубинската душевност. В противен случай всичко е някак си еднообразно. Отиваш в което и да е студио по света, в Ню Йорк или Канада, събираш музикантите, записваш албума и си тръгваш без да оставиш нищо от себе си. Този запис трябваше да отрази чувствата и атмосферата на ‘Egrem Studios’ в Хавана’.

Записите определено са били специални, не само за Куудър. Първият проблем е как да накараш кубинец да си затвори устата и да спре да говори, поне за малко в тази карибска езикова експлозия. В началото въпросът е как да им сложиш спирачка и да ги накараш да свирят определени ноти, как от определен ритъм да преминат в друг, или най-малкото в този, предпочитан от Куудър.
В края Куудър и Ник Голд онемяват.
Всичко се свири на един дъх, при това с невероятна прецизност и чувство, а защо бяха дошли Куудър и Голд в Куба ….. да записват албум с африкански музиканти (няма майтап!!!!) и кубински изпълнители от хай-лайфа, а какво се получи ……….. магията Buena Vista Social Club.

Joachim Cooder

Очаквайте, в част ІІІ – Buena Vista Social Club Албумът

Carlos

Няма коментари:

Публикуване на коментар