вторник, 10 април 2001 г.

Вземете своето за себе си

Вземете своето за себе си

Всеки, който изказва публично мнението си, (би трябвало да е наясно, че) печели както привърженици, така и противници. Посвещаваме тази будистка притча на всички вас, които искате да ни го нач...

При една от своите разходки Буда и учениците му минали покрай едно село, в което живеели противници на будистите. Жителите на селото наизлезли от къщите си, наобиколили Буда и учениците му и започнали да ги оскърбяват. Учениците също започнали да се разгорещяват и били готови да се впуснат в пререканията, ала присъствието на Буда внасяло успокоение. Но с думите си Буда засегнал както учениците си, така и жителите на селото. Той се обърнал към учениците си и им казал:

- Вие ме разочаровахте. Тези хора си вършат своята работа, те са ядосани и им се струва, че аз съм враг на тяхната религия, на моралните им ценности. Това, че ме оскърбяват, е естествено. Но вие защо се ядосвате? Защо им позволихте да ви манипулират? Сега вие сте зависими от тях. А не бяхте ли свободни?

Жителите на селото не очаквали такава реакция. Те били озадачени и се смълчали. Буда се обърнал към тях в настъпилата тишина:
- Е, всичко ли казахте вече? Ако не сте - ще имате още една възможност да ми кажете какво мислите, когато се връщаме обратно.

Хората от селото недоумявали и попитали:
- Но ние те оскърбихме, а ти защо не ни се сърдиш?
- Вие сте свободни хора и това, което направихте, си беше ваше право. Защо да се сърдя? Аз също съм свободен човек. Нищо не може да ме принуди да реагирам, никой не може да ми влияе или да ме манипулира. Аз съм господар на своите постъпки, те са резултат от вътрешното ми състояние. Но сега искам да ви попитам нещо, което се отнася до вас. Жителите на съседното село ме посрещнаха с цветя, плодове и сладкиши. Аз им казах: ‘Благодаря, но вече закусвахме. Вземете тези плодове с моята благословия за вас. Ние не носим храна по пътя си.’ А сега ви питам, какво трябва да направят с това, което аз им върнах обратно, вместо да го взема за себе си?

Един човек от тълпата казал:
- Сигурно са се върнали в къщи и са раздали плодовете и сладкишите на децата си, на семействата си.

Буда се усмихнал:
- А какво ще правите вие със своите оскърбления и проклятия? Аз не ги приемам. Аз не приех техните плодове и сладкиши и те трябваше да си ги отнесат обратно. Какво можете да направите? Аз отхвърлям оскърбленията ви, така че си ги занесете в къщи и правете с тях каквото поискате.

July

Няма коментари:

Публикуване на коментар